Vanha pohjoinen hautausmaa

Vanha Pohjoinen hautausmaa kesäisessä maisemassa.

Poleninkatu, 50100 Mikkeli

Vanha Pohjoinen hautausmaa on Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan varsinainen tuhkahautausmaa. Vainajat voidaan kätkeä tuhkauurnassa sukuhautaan ja muistolehtoon, tai sirotella sirottelualueelle. Sukuhaudalle omaiset voivat asettaa oman muistomerkin, muistolehdossa ja sirottelualueella nimilaatat voidaan kiinnittää yhteiseen nimikiveen. Alueen keskusmuistomerkin edustalle voidaan laskea siunaustilaisuuden muistokukat.

Sirottelualue sijaitsee kalliokummun päällä ja muistolehdot sen molemmin puolin nurmirinteillä. Muistolehto on anonyymi hauta-alue, jossa ei ole omaa näkyvää hautapaikkaa. Hautaaminen muistolehtoon tehdään seurakunnan toimesta. Sukuhautapaikoilla on valmiiksi asennetut aluspalkit omaisten hankkimia muistomerkkejä varten. Hautausmaalla sijaitseviin vanhoihin arkkusukuhautoihin on mahdollista haudata arkkuja, mutta muutoin koko alueelle on rakennettu ja rakennetaan osastoja tuhkahautauksen eri vaihtoehtoja varten.

Hautausmaalle vuonna 2000 rakennettu Veteraanilehto on sotiemme 1939-1945 veteraanien ja heidän puolisoidensa tuhkahautausmaa. Myös veteraanien lapsilla on oikeus anoa kirkkoneuvostolta sijaa vanhempiensa hautaan. Alueen on suunnitellut arkkitehti Bey Heng.

Vanha Pohjoinen hautausmaa on ollut arkkuhautauskäytössä 1800-luvun puolivälistä 1900- luvun alkuvuosiin saakka. Kun Harjun ja Rouhialan hautausmaihin ryhdyttiin hautaamaan 1890- luvulla, jäi täyttynyt hautausmaa kaupungin kunnossapidon alaiseksi. Vuonna 1987 kaupunki ja Mikkelin maaseurakunta tekivät maanvaihtokauppoja, jolloin Vanha Pohjoinen hautausmaa palautui seurakunnalle takaisin aktiiviseen hautauskäyttöön.

Hautausmaan kartta

Vanhan pohjoisen hautausmaan kartta

Lataa hautausmaan kartta pdf-tiedostona tästäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Pysäköinti Pysäköinti