Kiinteistöstrategia eteni kirkkovaltuuston käsittelyyn

Kiinteistöstrategiaa on valmistellut kirkkoneuvoston asettama työryhmä.
Syksyinen seurakuntakeskus

Työryhmän tehtävänä oli karsia rakennuksiin liittyviä käyttötalouden kuluja ja tehdä esitys rakennuskannan muokkaamisesta tulevien vuosikymmenten seurakuntatyön tarvetta ajatellen. Kiinteistöstrategia linjaa kiinteistöjen käyttöä koskevia päätöksiä, jotka tehdään tapauskohtaisesti.

Työryhmän esityksen mukaan kaikki kirkot ja vähintään yksi seurakuntatalo jokaisessa alueseurakunnassa säilytetään. Samoin kaikki seurakunnan leirikeskukset säilytetään. Muista rakennuksista pääsääntöisesti luovutaan ja lisätään samalla vuokratilojen käyttöä korvaavina tiloina siten, että toiminnan jatkuminen pystytään turvaamaan.

Rouhialan, Rantakylän ja Laajalammen seurakuntakodit ovat luovutettavien rakennusten listalla, samoin Rouhialan asuintalo, Suomenniemen rivitalo, Haukivuoren toimistorakennus ja kerhohuone Laajateeri. Osa näistä rakennuksista on ollut käytöstä poistettavien rakennusten listalla jo vuoden 2014 strategiassa.

Joidenkin rakennusten käyttötarpeita selvitetään edelleen. Tällaisia rakennuksia ovat Haukivuoren seurakuntatalo, Pitkäjärven seurakuntakoti, asuintalo ja sauna, Anttolan seurakuntatoimisto ja partion Toimentupa. Anttolan rantasauna ja Lähemäen rivitalo esitetään säilytettäviksi niin kauan, kun niihin ei kohdistu investointipainetta.

Kirkkoneuvosto piti tärkeänä, että kiinteistöjä koskevat päätökset linkittyvät kiinteästi seurakuntatyön kokonaissuunnitteluun, jota varten kirkkoneuvosto esitti perustettavaksi työryhmää. Kirkkovaltuusto käsittelee kiinteistöstrategiaa seuraavassa kokouksessaan tiistaina 31.10.2017.

Wed Oct 18 10:07:24 EEST 2017