Alttaritaulu

Ristiinan kirkon alttaritaulu on taidemaalari Alexandra Såltinin (synt. Frosterus) maalaama. Alttaritaulu esittää Jeesusta vastaanottamassa työtätekeviä ja raskautettuja. Maalauksessa Kristus ei kosketa ihmisiä vain käsillään vaan myös jaloillaan. Taulun kehyksen alaosassa on teksti Matteuksen evankeliumin jakeesta 11:28: "Tulkaa minun tyköni kaikki jotka työtä teette ja olette raskautetut, minä tahdon teitä virvoittaa!”

Alttaritaulu on maalattu ja ostettu seurakunnalle vuonna 1883, ja se on yksi niistä lähes viidestäkymmenestä alttaritaulusta, joiden maalaamiseen rouva Såltin oli 1870-luvun lopulta erikoistunut.

Kirkon muut maalaukset

Ristiinan kirkossa on kaksi muotokuvaa, jotka on tehty jo ennen vuotta 1650. Niissä kuvataan Pietari ja Kristiina Brahe, joista ei ole olemassa muita elävästä mallista tehtyjä maalauksia.

Lisäksi Ristiinan kirkossa on runsaasti muutakin maalaustaidetta. Pääoven luona on kirkon rakentamisen muistotaulu. Saarnatuolin takana on Vanhasta kirkosta siirretty taulu, joka on omistettu Stenbockin suvun Christina Catharinalle.

Edellä mainitun taulun lähellä on taulu, jossa kerrotaan Ristiinan ensimmäisen kirkon rakentamisesta.

Alttariin katsoessa sen oikealle puolelle jää maalaus, joka esittää Kristusta kuninkaana.

Alttariin katsoessa sen vasemmalle puolelle taas jää 1700-luvulta peräisin olevia tauluja, joiden aiheina ovat Kristuksen ruoskiminen, Jeesus ristillä ja Neitsyt Maria kerubien ympäröimänä.

Lähteet: Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan Ristiinan kirkko -esite, Kyösti Väänäsen Ristiinan kirkko -esite sekä Mikkelin kirkot -esite.