Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnassa tehdään uraa uurtavaa ympäristötyötä

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnassa on satsattu tehokkaaseen ja tarkoituksenmukaiseen ympäristötyöhön jo 1990-luvun alusta alkaen. Vuosikymmenten panostus on myös kantanut konkreettista hedelmää. Seurakunnalle on myönnetty ympäristödiplomi jo viisi kertaa vuodesta 2003 alkaen. Kirkkohallituksen myöntämä sertifikaatti lanseerattiin vuonna 2001 eli Mikkelissä tunnus saatiin aivan Suomen ensimmäisten seurakuntien joukossa.

Edellinen ympäristöauditointi seurakunnassamme tehtiin vuonna 2020. Tällöin erityistä kiitosta annettiin muun muassa hiilijalanjäljen pienentämisestä lämmityksen sekä sähkönkulutuksen osalta. Myös luomuruuan osuuden kasvattaminen huomioitiin positiivisesti. Ympäristödiplomi on voimassa vuoteen 2025.

Ympäristödiplomi on seurakuntia varten räätälöity väline, joka auttaa niitä täyttämään hyvin vastuutaan luomakunnasta. Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnassa ympäristötyötä ei tehdäkään itsetarkoituksellisesti tai tunnustusten takia. Olemme sitoutuneet luomakunnan jatkuvaan suojelemiseen omaa työtämme ja toimintatapojamme aktiivisesti kehittäen.

Kenttä on laaja sisältäen muun muassa ympäristötyön teologisen perustan, ympäristökasvatuksen, kohtuullisen kulutuksen sekä ympäristöarvojen siirtämisen käytännön toimiin esimerkiksi lämmityksessä, ruokahuollossa ja kierrätyksessä. Seurakunnan henkilöstöä koulutetaan ympäristöasioissa ja tavoitteet esimerkiksi hiilineutraalista kirkosta näkyvät arjen konkreettisissa käytännöissä muun muassa kimppakyydeissä, materiaalin kulutuksessa ja ruokahävikin vähentämisessä.

Energian, veden ja materiaalien kulutuksen lisäksi diplomi kattaa esimerkiksi ympäristökasvatuksen erilaisine tapahtumineen, henkilöstön koulutusta, kimppakyytejä, ruokahävikin vähentämistä, ynnä muuta.

Seurakunnan ympäristötyötä kehittää ja valvoo ympäristötyötoimikunta. Käytännön tasolla työhön osallistuvat kuitenkin kaikki työntekijät.

Kestävän kehityksen askelmerkit Suomen ev.lut.-kirkossa löydät täältä.

Ympäristötyötoimikunta

Osmo Luukkonen, puheenjohtaja (p. 0400 143 401)

Eija Lehtonen, sihteeri (p. 0400 143 303)

Jenni Joki