Mikkelin seurakunta päässyt eroon fossiilisista polttoaineista

Ilmastonmuutos on maailmanlaajuinen kriisi, joka vaikuttaa lisääntyvästi koko luomakunnan elämään. Energia- ja ilmastostrategian konkreettisten tavoitteiden avulla Suomen evankelis-luterilainen kirkko sitoutuu hillitsemään ilmastonmuutosta ja edistämään kestävää elämäntapaa.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko sitoutuu kansalliseen ja kansainväliseen työhön ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tavoitellen lämpenemisen rajoittamista 1,5 asteeseen esiteollisesta ajasta. Kirkon tavoitteena on, että vuonna 2025 Suomessa on öljytön ja fossiilitonta sähköä käyttämätön kirkko, joka kompensoi päästönsä. Tavoitetilassa kaikilla seurakunnilla on Kirkon ympäristödiplomi vuoteen 2025 mennessä. Vuonna 2030 kirkon toivotaan olevan hiilineutraali ja fossiiliton.

Mitä kirkon ympäristötyössä on jo tehty strategian mukaisten tavoitteiden saavuttamiseksi? Tutustu kirkon ilmastotekoihin.

Lue myös: Kirkon hiilijalanjälki vuonna 2019

Merkittäviä investointeja ympäristön eteen

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta on ottanut viime vuosina isoja askelia kohti hiilineutraalia energiataloutta. Seurakunnan kiinteistöjä ei enää lämmitetä lainkaan fossiilisilla polttoaineilla, kun vuosien 2021-2022 energiaremonteissa Ristiinan siunauskappeli, Anttolan seurakuntatalo ja Suomenniemen seurakuntakoti saivat lämmitysmuodokseen maalämmön. Aiemmin tilat olivat lämmenneet öljyllä.

– Lisäksi Ristiinan seurakuntakeskuksessa osittainen öljylämmitys on vaihdettu maalämpöön sähkön rinnalla. Anttolan ja Haukivuoren kirkoissa puolestaan on otettu käyttöön sähkön ja ilmalämpöpumpun yhdistelmä sähkön ja öljyn tilalle, kertoo talousjohtaja Tiina Snicker

Suomen ensimmäinen vastaavanlainen ilmalämpöpumppujärjestelmä, johon kuuluu kaksi ulkoyksikköä ja seitsemän sisäpuhallinta, asennettiin Suomenniemen kirkkoon jo vuonna 2017. Mainittava uusinvestointi on myös Susiniemen leirikeskukseen rakennettu aurinkovoimala.

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta on vuosien 2021-2022 aikana saneerannut kiinteistöjään energiataloudellisemmiksi hieman alle miljoonalla eurolla. Energiaremontit on toteutettu osin omalla rahalla, osin erilaisten tukien turvin. Tukea on saatu Business Finlandilta sekä Etelä-Savon Energiasäätiöltä.

Osa Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan rakennuksista, muun muassa seurakuntatalo sekä tuomiokirkko ja pitäjänkirkko, ovat kaukolämmön piirissä. Näiden lämmitysjärjestelmien vaihtamisesta ei ole suunnitelmia.

– Alustavasti tutkimme mahdollisuutta siirtää tuomiokirkko ja seurakuntatalo maalämpöön. Rakennukset sijaitsevat kuitenkin niin lähellä pohjavesialuetta, että hankkeen luvitus olisi ollut ongelmallista, Snicker kertoo.

– Etelä-Savon Energian kaukolämpö on kuitenkin tuotettu ilman fossiilisia polttoaineita, hän jatkaa.

Suoran sähkölämmityksen varassakin on muutama kiinteistö.

– Ne ovat kuitenkin niin pieniä ja käytössäkin vain osan vuotta, joten niiden lämmitysjärjestelmien uusimista ei ole suunnitteilla, sanoo Snicker ja mainitsee esimerkkeinä Himalansaaren kirkon.