Terveiset sinne taivaaseen

Pyhänpäivän iltana muistamme kirkoissamme kuolleita läheisiämme. Monessa kirkossa luetaan edellisen pyhänpäivän jälkeen kuolleiden nimet ja sytytetään kynttilä heidän muistolleen.

Olen tässä elämässä hyvästellyt kaikki edellistä sukupolvea olevat läheiseni. Vahvasti tiedostan sen, että olen nyt itse etulinjassa. Kuinka paljon minulle on mitattu elinpäiviä? Olenko osannut elää tätä Luojalta lahjaksi saamaani elämää niin, että olen voinut olla lohduksi tai tueksi toisille jossakin kohtaa elämää? Onko elämäni saanut olla lahjana läheisilleni tai tuntemattomille?

Minne sinun askeleesi vievät tänä pyhäinpäivänä? Ketä sinä muistelet?

Hautausmaita valaisevat lukuisat kynttilät, jotka on sytytetty läheisten haudoille. Kuoleman ja surun keskelle tuomme haudoille elämänliekkejä. Pieninkin kynttilän valo voittaa pimeän. Pieninkin uskon huokaus Jumalan puoleen voi tuoda lohdutuksen surun ja ikävän keskelle.

Pienellä valonliekillä lähetän myös terveiset sinne taivaaseen: Muistan ja kaipaan.

Hilveliisa Ukkonen