Ei tipattomuus tapa

Kerran eräs mies esitti kohti käyvän kysymyksen: ”Miksi te papit ette enää saarnaa viinan kiroutta vastaan?” Mies esitteli pitkän luettelon alkoholin haitoista. Nyökyttelin ja samalla mietin, miten tästä aiheesta voisi saarnata.

Suurimmalle osalle suomalaisista alkoholi on kummajainen, johon liittyy monenlaista häpeää tuottavaa salamyhkäisyyttä. Kohtuukäyttäjäkin ostaa saunaoluensa korvat luimussa. Jos vielä pappi sattuu samaan kassajonoon, häpeä yltyy yläviistoon suuntautuvaksi mulkoiluksi. Kuitti käteen ja äkkiä ulos.

Tuskin kukaan tuntee täydellisesti alkoholin oikean ja väärän käytön välistä rajaa. Tippakin voi olla liikaa. Siksi joillekin ainoa vaihtoehto on täysraittius. Se heille sallittakoon. Sekin sallittakoon, että alkoholista voi nauttia ilman humalahakuista örvellystä.

Kari Rossi

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta