Hyvä kristitty?

Eräässä Jouko Mäki-Lohiluoman laulussa kerrotaan kuinka, lauluntekijän sanoin, ”puliukko Virtanen” tulee kirkkoon kesken saarnan ja alkaa jutella papille tuttavallisesti. Pappi sen sijaan ei osaa sanoa mitään. Vähään aikaan kukaan ei saa sanaa suustaan, mutta sitten alkaa supina – paheksutaan Virtasen kirkkoon tuloa. Viimein vahtimestari palauttaa rauhan viemällä Virtasen ulos kirkosta.

Meillä on helposti käsitys siitä, millainen on hyvä kristitty, oikea uskova. Raamattu kieltää tuomitsemasta toisiamme, teemme sitä silti. Ihmeellisesti myös vertailemme uskoamme naapurin uskoon ja päinvastoin. Mitä ylipäätään on oikea usko?

Taivasten valtakunnassa moni mielestään hyvissä ajoin eturivin paikan varannut voi joutua, jollei ihan luovuttamaan paikkaansa, ainakin yllättymään pöytäseurueesta. Emme voi tietää kenenkään sieluntilaa, voimme tutkia ja lopulta vaikuttaa ainoastaan omaamme.

Hanne Keijonen