Linnunradan uskonnolliselta neulaselta

Havaitsemamme maailmankaikkeus on jäätävän suuri ja rannaton. Oman galaksimme Linnunradan lisäksi tähän mennessä unnetussa maailmankaikkeudessa vähintään kaksi biljoonaa eli 2 000 000 000 000 galaksia ja niissä jokaisessa keskimäärin 200-300 miljardia tähteä. THE EVOLUTION OF GALAXY NUMBER DENSITY AT z < 8 AND ITS IMPLICATIONS Linkki avautuu uudessa välilehdessä (prof. C. Conselice, Astrophysical JournalLinkki avautuu uudessa välilehdessä 2016). Oman Linnunratamme tapaan galakseissa on puolestaan keskimäärin satoja miljardeja tähtiä.  Maailmankaikkeuden kaikkien galaksien ja niiden tähtiä kiertävien planeettojen lukumäärää voi vain arvailla, mutta enemmän niitä on kuin Suomen kaikkien havupuiden neulaset yhteen laskettuna.

Vetisyytensä ja sinisen värinsä lisäksi Maa planeetan erityinen piirre on sen hallitsevan nisäkäs lajin eli ihmisen vahva uskonnollisuus. Ihminen on uskonnollinen ihminen eli lat. homo religious. Uskonnollisuus ei ole, aiemmista odotuksista poiketen, vähentynyt Maa planeetalta teknologisen ja koulutuksellisen kehityksen myötä, vaan päinvastoin vahvistunut. Kaikilla planeettamme mantereilla uskonnollisuus elää, sitä arvostetaan ja se jopa vahvistuu.

Yksi pieni alueellinen poikkeus kehityskulussa ja kupla uskonnollisella planeetallamme on. Se on Suomi ja osin pohjoismaat. Jostain osin tuntemattomista syistä tällä rajallisella maantieteellisellä alueella alkoi 1950 luvun jälkeen kehittyä kulttuuri jossa uskonto ja uskonnollisuus halutaan välillä eristää vain yksilön omaksi asiaksi. Moni suomalainen kaukomatkaaja onkin joutunut päivittämään käsityksiään ihmisen uskonnollisuudesta ja sen yhteisöllisestä merkityksestä.

Usko ja uskonto ovat parhaimmillaan ihania ja elämää rakentavia asioita niin yksilön kuin yhteisön kannalta. Meidän suomalaisten juuret ja sydänpuu ovat kristinuskossa ja erityisesti sen luterilaisessa ja ortodoksisessa muodoissa. Molemmissa versioissa kaikuu kirkkaana käsitys armosta ja jokaisesta ihmisestä ainutkertaisena ja arvokkaana Jumalan kuvana. Luterilaisuus ja ortodoksisuus ovat olemukseltaan syvästi yhteisöllisiä.

Jyrki Koivikko, kappalainen
Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta