Tule keskustelemaan ympäristöasioista

Hiippakuntadekaani Marko Marttila alustaa keskustelua kirkon ympäristöohjelmasta ti 12.3. klo 18 srk-keskuksen aulakahviossa.

Marko Marttila hiippakuntadekaani muokattu.jpg

Marko Marttila puhuu Kirkon ymäristöohjelmasta 12.3.

Tilaisuus on julkinen, vaikka kuuluukin osaksi Löytöretkiryhmän kokoontumisia.

Marttila on työskennellyt Mikkelin hiippakunnan hiippakuntadekaanina syksystä 2016 lähtien, jota ennen hän toimi kuuden vuoden ajan Valkealan seurakunnan kirkkoherrana ja oli tuolloin mukana valmistelemassa Kouvolan seurakuntayhtymän ympäristödiplomihakemusta.

– Aion esitykseni alussa perehdyttää kuulijat ympäristöteologian raamatullisiin taustoihin, kertoo Marttila.

Luennolla lähestytään aihetta sekä Vanhan että Uuden testamentin pohjalta.

– Mietimme, mitä ne opettavat tämän ajan ihmisille asenteesta luontoon, ympäristöön ja kuluttamiseen. Tämän jälkeen kerron oman kirkkomme ja hiippakuntamme tuoreista kuulumisista ympäristötyön saralla, paljastaa Marttila.

Kirkon ympäristödiplomin perusperiaatteina ovat vastuullisuus ja kestävä kehitys. Kaikkien on osallistuttava ilmastomuutoksen hillitsemiseen.

– Huoli ympäristön tilasta ja tulevaisuudesta on yhteinen riippumatta kirkkokunnasta. Rohkeana tavoitteena on hiilineutraali kirkko vuonna 2030.

Paastonaikana on hyvä mahdollisuus pohtia myös omia ympäristötekoja.

– Rajoitan makean syöntiä ja oman auton käyttöä, mutta molemmat seikat ovat melko haasteellisia papin työssä. Paastonaika on ennen kaikkea itsensä tutkimisen aikaa, ja pyrin silloin löytämään enemmän aikaa Raamatun lukuun ja rukoukseen.

2019-03-07 10:30:00.0