Hautausmaakävelyllä kuulee outojakin juttuja haudan takaa

Mikä tarina liittyy saksalaiseen muukalaiseen, joka lepää haudassaan Mikkelin Vanhalla pohjoisella hautausmaalla? Entä miksi ihmeessä afrikkalaisten johtajien joukko kävi Mikkelissä Eteläisellä hautausmaalla osoittamassa kunniaa?

hautausmaa.jpg

Mikkelissä järjestetään kesällä 2019 kolme hautausmaakävelyä. Ensimmäinen on Veteraanilehdossa. Asiantuntijana toimii Jalkaväkimuseon johtaja eversti evp. Markku Riittinen.

- Veteraanilehtoon liittyviä tarinoita kuunnellessa nousee mieleen, miten paljon sodassa koville joutuneet veteraanit ovat jaksaneet toimia yhteiseksi hyväksi, toteaa kierroksilla mukana kulkeva, eläkkeellä oleva tuomiorovasti Simo S. Salo.

- Tunnetuimpia Veteraanilehtoon kätketyistä on liene maaherra Uki Voutilainen. Hänen jatkosodanaikainen komppanianpäällikkönsä kertoi nuoren Ukin huokaisseen: ”Voi, kun vielä joskus saisi leipee ja piimee!”

Neumannin tarina

Toinen kävely käsittää Uurnalehdon sekä Vanhan pohjoisen hautausmaan. Asiantuntijana on kotiseutuneuvos Helena Partanen.

- Uurnalehdossa voi lyhyessä ajassa, lähes paikallaan pysyen, kohdata kymmeniä liittymäkohtia Mikkelin lähimenneisyyteen, Salo kertoo.

- Vanhalla pohjoisella hautausmaalla kaikkein erikoisin tarina liittyy muukalaiseen, muusikko Neumanniin. Eräänä kesäpäivänä tämä saksalainen istui parin toverinsa kanssa hotellin terassilla. Yhtäkkiä hänen eteensä laskeutui ylhäältä ompelulangan varassa kori. Siinä ollut kutsu vei miehen Mikkelin historian ehkä epätodennäköisimpään tapahtumaketjuun.

Tosiasioita ja afrikkalaisia johtajia

Kesän viimeinen kävely 13.8. järjestetään Vanhalla eteläisellä hautausmaalla. Sielläkin on mukana Mikkelin oppaiden puheenjohtaja Helena Partanen.

- Kierroksella paljastetaan, miksi afrikkalaisten johtajien joukko kävi tällä hautausmaalla kunnianosoituksella, Salo kertoo salaperäisesti.

- Lisäksi valaistaan muutamien Kirkonvarkauden uuden asuinalueen nimien taustaa. Ja kerrotaan kymmeniä muita tosiasioita.

Kierroksilla tutustutaan myös yleisesti paikkakunnan henkilö-, kulttuuri-, kirkko- ja ilmiöhistoriaan.

***

Ensimmäinen hautausmaakävely Veteraanilehdossa ti 30.7. klo 18. Kokoontuminen tapahtuu lähellä Otavankadun ja Poleeninkadun risteystä.

Toinen hautausmaakävely on 6.8. klo 18 saman kiviaidan sisällä Uurnalehdossa sekä Vanhalla pohjoisella hautausmaalla. Kokoontuminen Pitäjänkirkon puolella aidassa olevan aukon luona.

Kolmas hautausmaakävely 13.8. klo 18 on Vanhalla eteläisellä hautausmaalla. Liikkeelle lähdetään läheltä Otavankadun ja Snellmaninkadun kulmaa.

Kävelyt ovat kaikille avoimia ja maksuttomia ja kestävät toista tuntia.

2019-07-16 16:00:00.0