Puumalan alueseurakunta

Alueellisesti Puumalan alueseurakunta kattaa itsenäisen Puumalan kunnan. Teemme monipuolista yhteistyötä alueen järjestöjen ja kunnan kanssa. Alueseurakunta on yhteisö ja Jeesuksen esimerkin mukaan toimimme tässä yhteisössä. Jeesuksella oli kykyä kohdata ihmisiä, olla läsnä ja palvella heitä. Avunpyytäjältä hän kysyy: ”Mitä sinä haluat minun tekevän sinulle?” Meille kaikille Jeesus sanoo: ”Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo.”

Palveleva henkilöstö

Puumalassa palvelevat aluekappalainen, kanttori, diakonissa, seurakuntamestari ja siivooja-vahtimestari. Puumalassa myös käy säännöllisesti muita työntekijöitä, kuten lastenohjaajia ja nuorisotyöntekijöitä. Tapaamisajat on hyvä sopia puhelimitse.

Puumalassa seurakuntalaiset ovat aktiivisesti mukana yhteisön toiminnassa vapaaehtoisina perhekerhosta jumalanpalveluksiin ja talkoista saunailtoihin. Mikäli olet kiinnostunut vapaaehtoistoiminnasta, ole yhteydessä työntekijöihin.

Alueseurakunnan toiminnasta ja tapahtumista tiedotetaan tarkemmin Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan www-sivuilla, alueseurakunnan Facebookissa ja Puumala-lehdessä.

Palvelevat tilat

Tilavaraukset ja -vuokraukset tehdään puhelimitse Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherranvirastosta.

Alueseurakunnan keskuksena on Johannes Kastajalle omistettu Puumalan kaksoisristikirkko eli kahtamoinen. Se valmistui vuonna 1832. Jumalanpalvelus vietetään pyhäpäivisin kello 10, paitsi kuukauden neljäntenä sunnuntaina kello 17. Kirkonkylässä vainajat siunataan pääsääntöisesti kirkossa. Kirkon vieressä on seurakuntakoti (Kirkkotie 1), jossa on tilaa eri kokoontumisille ja tapahtumille.

Kirkonkylässä on kolme hautausmaata: Vanha hautausmaa Kirkon muurien sisäpuolella sekä Uusi hautausmaa ja siihen liittyvä Honkaharjun hautausmaa. Ne sijaitsevat noin kilometrin päässä kirkosta, Rauhantien varrella.

Alueseurakunnan toinen jumalanpalvelustila on Hurissalossa sijaitseva Lamminniemen kappeli (Ruokotaipaleentie 702). Siellä vietetään jumalanpalvelusta muutamia kertoja vuodessa ja satunnaisesti muita tilaisuuksia. Kappelin yhteydessä oleva Lamminniemen hautausmaa on seurakunnan neljäs hautausmaa – kaunis ja hurissalolaisille rakas metsäkalmisto.

Tilaisuuksien ja kokousten pitopaikkana alueseurakunnassa on lisäksi Särkirannan kokoontumistila (Koskenseläntie 199). Särkirannassa on sisäsauna sekä kesäisin käytettävä rantasauna.

Ajankohtaista

Puumalan alueseurakunnan työntekijöiden puhelinnumeroihin on tullut muutoksia. Tavoitat alueen työntekijät seuraavista puhelinnumeroista:

Aluekappalainen Hanne Keijonen p. 0400 143 402
Diakonissa Sonja Hämäläinen  p. 0400 143 234
Seurakuntamestari Pekka Huttunen p. 0400 143 333
Siivooja-vahtimestari Terhi Toikkanen p. 0400 143 240
Kanttori Kristiina Ukkonen p. 0400 143 343

Seurakuntapalvelut

Virastoasiointi hoidetaan Mikkelin seurakuntapalveluissa (entinen kirkkoherranvirasto), Savilahdenkatu 20.

Yhteydenotot seurakunnan vaihteeseen p. 0400 143 300 tai seurakuntapalvelut.mikkeli@evl.fi