Ristiinan alueseurakunta

Tervetuloa Ristiinan alueseurakunnan kotisivulle!

Ristiinan alueseurakunta on osa Mikkelin tuomiokirkkoseurakuntaa ja sen tehtävänä on seurakuntalaisten hengellisen elämän hoitaminen ja vahvistaminen. Ristiinan alueneuvosto ja aluekappalainen yhdessä edistävät seurakunnan tehtävän toteutumista Ristiinan alueella. Alueneuvosto kokoontuu neljä kertaa vuodessa. Seurakuntalaiset ovat ottaneet yhteyttä alueneuvoston jäseniin kiitettävästi ja aloitteita saa edelleen jättää toiminnan kehittämiseksi.

Yhteistyö

Yhteistyötä tehdään päivähoidon, koulujen, hoitolaitosten ja eri yhdistysten kanssa. Suomenniemen alueseurakunnan kanssa toimitaan yhteistyössä varhaiskasvatuksen sekä nuoriso- ja rippikoulutyön työaloilla. Ristiinalaiset ovat pitäneet tärkeänä seurakunnan toiminnasta tiedottamista paikallislehdessä.

Toiminta

Ristiinassa kunnioitetaan perinteitä ja toiminnassa pyritään jatkamaan itsenäisen seurakunnan ajalta olevia, hyväksi koettuja toimintatapoja. Aluetyön tavoitteena on, että seurakunnan palveluja kohdennetaan tasaisesti eri alueille. Esimerkkinä tästä on eri kylillä kodeissa pidettävät kinkerit, joihin kokoonnutaan talvella ja kesällä yhteensä noin 30 kertaa vuodessa. Toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset otetaan huomioon ja joka vuosi eri työaloilla kokeillaan myös uusia toimintamuotoja.

Ristiinan kaunis kirkko, kappeli ja hautausmaa, seurakuntakeskus, Himalansaaren kyläkirkko ja Ruunaniemen leirikeskus palvelevat hyvin seurakuntalaisten ja toiminnan tarpeita.

Ristiinan alueseurakunnassa työaloja ovat varhaiskasvatus, tyttö- ja poikatyö, nuoriso- ja rippikoulutyö, aikuistyö, diakoniatyö, lähetystyö, jumalanpalvelus- ja musiikkityö sekä yleinen seurakuntatyö. Kirkollisia toimituksia on runsaasti.

Jumalanpalveluselämä Ristiinassa on monipuolista. MessuryhmienLinkki avautuu uudessa välilehdessä avulla lisätään kohtaamisia seurakuntalaisten välillä. Kukin ryhmä koostuu n. 7-20 eri-ikäisistä miehistä, naisista ja lapsista, joilla on messun aikana erilaisia tehtäviä. Ryhmiä on kahdeksan ja kullekin ryhmälle tulee 2-3 vastuujumalanpalvelusta vuodessa. Ottamalla yhteyttä yhdyshenkilöön voit liittyy ryhmään.

Haluamme elää seurakuntalaisten rinnalla niin iloissa kuin suruissakin!

Anna Orenius, aluekappalainen

Tutustu tästä Ristiinan kirkon esitteeseen!

Ajankohtaista:

Kirjeitse ilmoitetusta poiketen kinkeripiirien tapaaminen pidetään Ristiinan seurakuntakeskuksella (Kissalammentie 3) torstaina 14.12.2023, ei 14.11.2023. Pahoittelemme virhettä.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen:

Anna Orenius p. 0400 143 255 tai Ruut Hanhikorpi 0400 143 246

Seurakuntapalvelut

Virastoasiointi hoidetaan Mikkelin seurakuntapalveluissa (entinen kirkkoherranvirasto), Savilahdenkatu 20.

Yhteydenotot seurakunnan vaihteeseen p. 0400 143 300 tai seurakuntapalvelut.mikkeli@evl.fi

Ristiinan alueseurakunta Facebookissa

Ristiinan kirkko kesällä.