Pyhäinpäivä

Vuoden pimeimpään aikaan vietämme pyhäinpäivää. Suomessa pyhäinpäivä on hiljainen ja harras päivä, jolloin omaiset muistavat poisnukkuneita läheisiään ja vievät haudoille kynttilöitä, seppeleitä ja kukkia. Kodeissa sytytetään myös muistokynttilöitä ja edesmenneet rakkaat ovat vahvasti mielessä. Kirkoissa pyhäinpäivä on neljänneksi suosituin kirkkovuoden pyhistä.

Jumalanpalveluksissa muistamme viime pyhäinpäivän jälkeen poisnukkuneita läheisiämme ja sytytämme heille kynttilät. Olet lämpimästi tervetullut hiljentymään kanssamme.

Roihuja palamassa puisen aidan päällä, taustalla havupuita, syksyinen ilma.

#Sytytänkynttilän

Kynttilän voi sytyttää myös sosiaalisessa mediassa. Kirkko Suomessa on jo useana vuonna kannustanut ihmisiä muistelemaan läheisiään ja vaalimaan perinteistä tapaa kutsumalla heitä postaamaan kuvan kynttilästään tunnisteella #sytytänkynttilän.

Historiaa

Pyhäinpäivän juuret ulottuvat ensimmäisille kristillisille vuosisadoille. Uskonsa tähden kuolleiden kristittyjen muistopäiviä vietettiin heidän kuolinpäivinään. 300-luvulla ryhdyttiin viettämään erillisten muistopäivien lisäksi yhteistä kaikkien pyhien päivää. Nykyään pyhäinpäivässä yhdistyvät kaikkien pyhien päivä ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivä.