Kirkolle luomakunta ei ole kaupan

Seurakunta toimii konkreettisesti, jatkuvasti ja päämäärätietoisesti luomakunnan hyvinvoinnin eteen. Syksyllä on kuitenkin hyvä pysähtyä kiittämään siitä, mistä kaikesta saamme nauttia. Olet siis lämpimästi tervetullut Sadonkorjuumessuun!
Kahvitarjoilu_M.jpg

Seurakunta on mukana uudessa koko perheen Maista luomu -ruokatapahtumassa, joka järjestetään 30.9.–2.10. Kun syksyn satoa on ensin maisteltu, tutkittu ja juhlittu, on hyvä kokoontua yhdessä sunnuntaina 2.10. klo 10 vietettävään Sadonkorjuumessuun uutispuuroineen Mikkelin Pitäjänkirkkoon. Kiitosjumalanpalvelus järjestetään samaan aikaan myös Anttolan kirkossa, jossa mukana ovat myös maa- ja kotitalousnaiset. Ristiinan ja Suomenniemen kirkossa sadonkorjuumessua vietetään jo Luomakunnan sunnuntaina 18. syyskuuta kello 10.

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnassa luomakuntaan suhtaudutaan kunnioituksella ja arvostaen. Vuonna 2015 seurakunnan tilaisuuksissa tarjottiin ruokaa ja kahvia yhteensä 60 000 annosta ja lisäksi pitopalveluiden kautta lähes 7000 annosta. Kaikissa tarjoiluissa käytetään luomukahvia ja -teetä ja ruoanvalmistuksessa myös mahdollisimman paljon lähiruokaa sekä luomuraaka-aineita.

– Susiniemen leirikeskuksen ruokalistat on uudistettu: kaikilla leireillä on luomuruokapäivä sekä kasvisruokapäivä, konkretisoi seurakunnan pääemäntä Talvikki Haapaniemi.

Susiniemen leirikeskus on ensimmäisenä Mikkelin alueella päässyt Portaat luomuun -ohjelmassa portaalle 4, mikä tarkoittaa sitä, että leirikeskuksen keittiössä käytetään jatkuvasti vähintään kahdeksaa luomuraaka-ainetta. Luomukahvin ja -teen sekä -jauhojen, -hiutaleiden ja -sokerin lisäksi käytetään muun muassa luomuhunajaa, luomukananmunia sekä paikallisen leipomon luomuruisleipää, luomuperunoita ja luomujauhelihaa.

Lähi- ja luomuruuan käyttö ei ole pelkkä imagokysymys.

– Haluamme tarjota asiakkaillemme parasta mahdollista ruokaa ja samalla kantaa eettisen ja ekologisen vastuumme luomakunnasta, kertoo Haapaniemi.

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta on sitoutunut kestävään kehitykseen jo 1990-luvulta lähtien. Siitä kertoo myös kirkkohallituksen seurakunnalle myöntämä ympäristödiplomi, joka on uusittu Suomen seurakunnista ensimmäisenä neljättä kertaa.

2016-09-12 10:33:00.0