"Rauhan työ on kristityn elämäntapa"

Kirkkomme piispat ovat parhaillaan koolla Mikkelissä. Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen nosti piispainkokouksen avauspuheessaan esiin sodan ja rauhan kysymykset, ilmastokriisin sekä kirkon läsnäolon epävarmuuden kasvaessa.

Seppo Häkkisen puhe pienempi.JPG

Kirkkomme kymmenen piispaa ovat parhaillaan koolla Mikkelissä. Eilen alkaneessa piispainkokouksessa käsitellään kirkon uskoa, julistusta ja työtä sekä hiippakuntien hallintoon kuuluvia asioita. Lisäksi piispainkokous käsittelee ekumeniaan ja lähetykseen liittyviä asioita sekä tekee esityksiä kirkolliskokoukselle ja kirkkohallitukselle.

Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen nosti avauspuheessaan esiin sodan ja rauhan kysymykset, ilmastokriisin sekä kirkon läsnäolon epävarmuuden kasvaessa.

- Sota on tullut lähelle meitä. On pysäyttävää, että Kiovaan on linnuntietä yhtä pitkä matka kuin Utsjoelle. Koronapandemia sekä sodan uhka herättävätkin kyselemään, miten meidän käy. Tuore tutkimus kertoo, että 47 prosenttia suomalaisista on erittäin huolissaan käynnissä olevasta sodasta ja sodan uhasta. Luku on korkein sitten kylmän sodan, Häkkinen sanoi.

- Epävarmuutta aiheuttavat myös talouskriisi, sähkön ja elinkustannusten hinnan nousu sekä yleinen huoltovarmuus. Kirkon on kysyttävä itseltään, kuinka toimia ihmisten kanssa ja rinnalla tämän epävarmuuden keskellä. Diakonian, sielunhoidon sekä lasten ja nuorten kanssa tehdyn työn tarve korostuu.

Vastaukseksi Häkkinen tarjosi henkistä huoltovarmuutta.

- Meiltä odotetaan kristillisestä uskosta nousevia vastauksia. Kirkko rakentuu realismin sekä tulevaisuususkon varaan. Tunnustamme pahan todellisuuden, mutta myös sen, että kuulumme Hänelle, joka antaa rauhan. Kirkon perussanoma tuo toivoa, turvaa ja rohkaisua.

Piispa Häkkinen korosti, että rauha on Jumalan tahto ja jokaisen kristityn kutsu ja tehtävä. Rauhantyö käynnistyy rukouksesta.

- Rauhan työ on kristityn elämäntapa, johon meistä jokaista kutsutaan.

2022-09-13 10:49:34.0