”Jollei mieli ole terve, myös ruumis voi huonosti”

Arvojen Areenassa pohdittiin Mikkelinpäivänä 2. lokakuuta terveyttä monipuolisena kokonaisuutena. Asiantuntijoina paikalla kuultiin Etelä-Savon hyvinvointialueen johtaja Santeri Seppälää sekä työterveyslääkäri-kirkkovaltuutettu Oskari Valtolaa.

Koivikon kyselytunti.JPG

Arvojen Areenan yleisö otti esiin muun muassa lasten ja nuorten hyvinvoinnin, lasten arvostuksen yhteiskunnassa sekä seurakunnan roolin sielun hyvinvoinnin tukena. Tilaisuuden juonsi Ristimäen aluekappalainen Jyrki Koivikko.

Arvojen Areena on Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan uusi, jokavuotinen avaus. Tarkoitus on juhlia Mikkelinpäivää näyttävästi seurakunnan ja kaupungin yhteisvoimin. Ensimmäinen yhteisponnistus tarjosi puhetta terveestä sielusta ja ruumiista. Tilaisuuden juonsi Ristimäen alueseurakunnan kappalainen Jyrki Koivikko, joka myös saarnasi Mikkelinpäivän messussa tuomiokirkossa.

Korona kurittaa kehoa ja mieltä

Etelä-Savon hyvinvointialueen johtaja Santeri Seppälä muistutti, kuinka räjähtävä koronapandemian alku vuoden 2020 kevättalvella oli. Tautia verrattiin keskiajan mustaan surmaan tai 100 miljoonaa ihmistä tappaneeseen espanjantautiin. Takeita pandemian kehityksestä ei ollut. Pahimmat skenaariot eivät toteutuneet, mutta eri arvioiden mukaan 26–30 miljoonaa ihmistä on maailmanlaajuisesti kuitenkin menehtynyt koronaan.

- En usko, että tulemme pääsemään viruksesta ikinä eroon. Tällä hetkellä käyrä tartuntaluvuissa on taas nouseva. Korona tulee näkymään arjessamme myös tulevina vuosina pysyvänä, influenssan kaltaisena kiertotautina, Seppälä arveli.

- Pandemian aiheuttama varovaisuuden ja pelon ilmapiiri näkyy monen arjessa edelleen. Sielun hyvinvointiin pitää panostaa enemmän niin lähipiirissä kuin tiedotuksessa. Jokainen on tässä mielessä yhtä tärkeä lääkäri, kun hoidamme itseämme ja perheitämme.

Yleisökysymykseen mahdollisesta viidennestä koronarokotteesta Seppälä ei antanut selkeää vastausta. Asiaan vaikuttavat esimerkiksi kansalliset suositukset ja mahdolliset sairastetut koronataudit.

- Tarvitsemme vielä lisää dataa, jotta saamme tietoa jatkuvan rokottamisen suhteesta immunologiaan. Itse luotan THL:n ohjeisiin ja kansallisiin rokotesuosituksiin, Seppälä totesi.

Moneen pystyy itse vaikuttamaan

Työterveyslääkäri-kirkkovaltuutettu Oskari Valtola kertasi hyvinvoinnin perusohjeet: tupakka ja alkoholi pois, liikuntaa ja terveellistä ruokaa tilalle.

- Näillä toimilla voi pienentää esimerkiksi kakkostyypin diabetekseen sairastumisen riskiä 80 prosentilla. Liikkumattomuuden hinta on puolestaan vuosittain 3,2–7 miljardin tuntumassa. Nämä ovat isoja kuluvaikutuksia kunta- ja valtiontaloudessa.

Valtola kuitenkin muistutti, että hyvinvointia tuovat monenlaiset asiat.

- Sielun hyvinvointia saa lenkkipolun lisäksi konsertissa, teatterissa ja jaetussa ruokapöydässä. Voisiko ajatella, että jumalanpalveluksessa käyminen toisi samanlaista buustia henkiseen hyvinvointiin?

Myös Seppälä muistutti lähipiiristä huolehtimisen tärkeydestä.

- Ikäihmisten määrä tuplaantuu vuoteen 2030 mennessä, kun taas sote-henkilöstön määrä on ollut laskussa. Yhtälö pakottaa miettimään uudella tavalla, kuinka hoidamme itse itseämme ja läheisiämme.

2022-10-03 16:39:00.0