Mikkelin kirkkovaltuustoon 16 uutta luottamushenkilöä

Lähes puolet valtaapitävistä vaihtui seurakuntavaaleissa. Suurimpana puolueena jatkaa Keskustan seurakuntaväki. Paikkojaan valtuustossa kohensivat myös Toinen toistaan tarvitsee sekä Vanhat Syntiveljet.

Tyhjä.jpg

Vaalitoimikunnan varapuheenjohtaja Juha Kontinen näytti vaalipäivänä, että uurna on tyhjä. Varsinaisena vaalipäivänä ääniä annettiin 778 kappaletta.

Eilen päättyneissä seurakuntavaaleissa äänestettiin kaikkiin Suomen seurakuntiin uudet kirkkovaltuustot alkavalle nelivuotiskaudelle. Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan vaaleissa oli 90 ehdokasta, joista valittiin valtuustoon 33 uutta päättäjää.

Seurakuntavaaleissa äänesti 11,2 % äänioikeutetuista. Ääniä annettiin kaikkineen 3.799, joista vain viisi ääntä hylättiin. Ennakkoon äänesti 8,9 % äänioikeutetuista. Tällä kertaa kaikista nuorimmat äänestäjät eivät uurnille löytäneet, sillä 16–17-vuotiaista äänioikeutetuista valtaansa käytti 27 nuorta. Kotiäänestäjiä oli 21 kappaletta.

Vaalien suurimmaksi puolueeksi nousi Keskustan seurakuntaväki, jonka äänikuningatar Airi Tella nousi 186 äänellä uutena valtuustoon. Viiden eniten ääniä saaneen joukosta löytyivät myös puolueen valtuustosta tutut Petri Pekonen, Liisa Pulliainen ja Seija Kuikka.

- Olen yllättynyt, hämmentynyt ja nöyrä äänimäärän edessä. Uskon, että puumalalaisten murheellinen mieli siitä, ettei omaa seurakuntaa enää ole, pisti monet liikkeelle, kommentoi Tella.

- Koen tärkeänä sen, että alueseurakuntien työ turvataan jatkossa ja myös vapaaehtoisuutta saataisiin vahvistettua määrärahallisesti. Tänä aikana itselleni tärkeää on myös diakonia.

Vaalien voittajiin kuului myös Vanhat Syntiveljet, jonka kärkinimi Heikki Karasti nappasi kaikista ehdokkaista selvästi eniten ääniä: 288 kappaletta.

- Pitää olla yllättynyt. Luulin, että saisin parhaimmillaan satakunta ääntä. Nöyräksi tämä tekee, pitää olla äänestäjien arvoinen, Karasti kommentoi.

Syntiveljet saivat Karastin imussa kaksi lisäpaikkaa valtuustoon, ja puolue on yhdeksällä paikallaan toiseksi suurin.

- Olen iloinen, että avarakatseisuus on kirkossa kehittymässä. Vilkuillessani läpi päässeiden listaa uskon kuitenkin myös, että olemme hyvinkin yhteistyökykyisiä muiden valtuustoon päässeiden kanssa. Huomio kiinnittyy monesti niihin asioihin, mistä olemme eri mieltä, mutta uskon, että yhdistäviä tekijöitä löytyy vielä enemmän, Karasti kokee.

Toinen toistaan tarvitsee -valitsijayhdistys sai valtuustoon kaksi lisäpaikkaa. Eniten ääniä listalta keräsi uusi tulokas Marja Kuronen (105 ääntä). Sen sijaan Kirkko keskellä ihmisen arkea menetti kolme ja Koko kansan kirkko kaksi valtuustopaikkaa. Uudelta Yhdessä Jeesusta seuraten -listalta ei ollut läpi pääsijöitä.

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan valtuusto 2022–2025

Keskustan seurakuntaväki

- jatkavat Tiia Heinikainen, Seija Kuikka, Anu Onttonen-Savolainen, Petri Pekonen, Vuokko Pietarila, Liisa Pulliainen, Janne Strengell

- uudet Taina Harmoinen, Tapio Honkamaa, Minna Korhonen, Kari Manninen, Airi Tella