Keskustellen mieli kevyemmäksi - kirjastolla juttuseuraa nuorille

Mikkelin pääkirjastolla on alkamassa uusi Walk in talk -toimintamalli, jossa nuoret pääsevät juttelemaan aikuisen kanssa ilman ajanvarausta.

Kuva_Kari_Rossi.jpg

Omien ilojen ja surujen kanssa ei tarvitse jäädä yksin. Walk in talk -tiimi toimii kirjastolla juuri sinua varten. Kuva: Kari Rossi

Mikkelin pääkirjaston monitoimitilassa alkaa 17. tammikuuta uusi nuorille suunnattu palvelu. Walk in talk -toiminnan ideana on, että 12–21-vuotiaat nuoret pääsevät juttelemaan jonkun aikuisen kanssa maksutta ja ilman ajanvarausta. Jutella voi mistä tahansa, kuten kaveri- ja perhesuhteista, omasta jaksamisesta ja arjessa pärjäämisestä. Palvelu on luottamuksellista ja paikalle voi tulla vaikka nimettömänä.

Toiminnasta vastaa Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta yhteistyössä Mikkelin seutukirjaston kanssa. Toimintamallia on testattu jo muutamassa seurakunnassa, kuten Helsingin seurakuntiin kuuluvassa Malmissa ja Rekolan kirkolla Vantaalla. Mikkelissä toiminta ei rinnastu terapiaan, vaan kuuntelijoina toimivat erityisnuorisotyönohjaaja Emma Kauhanen, nuorisotyönohjaajat Tiina Haapiainen ja Anssi Tähtinen sekä pappi Tuulia Ikonen. Keskustelu ei myöskään ole sielunhoitoa eikä uskonnon harjoittamista kuten rukousta.

− Monesti nuorta voi auttaa, kun pääsee juttelemaan jo kerran. Toki osaamme ohjata myös eteenpäin, jos ilmenee tarvetta pidemmälle prosessille, toteaa Haapiainen.

− Nuorten kanssa touhutessa huomaa, että aikuisen läsnäololle on todellista tarvetta. Halutaan kertoa, miten koulupäivä on mennyt ja mitä on mielen päällä. Tämä palvelu on juuri sellaista matalan kynnyksen toimintaa, jossa tällaisiakin asioita voi jakaa, kannustaa Kauhanen.

Yksi keskustelukerta kestää korkeintaan 45 minuuttia. Jos tarvetta on, paikalle voi tulla toistekin. Jutulle pääsee myös matkojen takaa soittamalla päivystävään puhelimeen. Puhelimen päivystysaika on sama kuin tapaamisajat kirjastolla.

Walk in talk Mikkelin pääkirjaston monitoimitilassa (2.krs) tiistaisin klo 15–18. Päivystävä puhelin 0400 143 351. Toiminta alkaa 17. tammikuuta.

2023-01-09 10:25:00.0