Sanan talvipäivät ilon ja rauhan askelissa

Kansan Raamattuseuran vuotuisia talvipäiviä vietetään 10.–12. helmikuuta. Ohjelmassa on muun muassa pariskuntien kynttiläilta, nukketeatteriesitys sekä nokipannukahvit.

Sanan Talvipaivat_kuva 1.jpg

Musiikkievankelistat Kaisa ja Timo Tuikkanen rohkaisevat heittäytymään elämäniloon. ”Syväilo elämässä on lahja, jonka voi omistaa ymmärtäessään: armo riittää”, pariskunta toteaa. Kuva: Jani Laukkanen

Tapahtumarikas viikonloppu alkaa pariskuntien kynttiläillalla, joka katetaan Xamkin ravintola DeXiin perjantaina 10. helmikuuta kello 18. Iltapala maksaa 13 euroa henkilöltä ja summa maksetaan paikan päällä. Tilaisuuteen on ennakkoilmoittautuminen, joka on parhaillaan menossa. Ilmoittautua voit täällä.

Kynttiläillan tunnelmasta vastaa musiikkievankelistapariskunta Kaisa ja Timo Tuikkanen, jotka tunnetaan muun muassa Tuiki taivaallista tv-ohjelmasta Radio Deiltä ja TV7:lta. Pariskunta vierailee myös säännöllisesti eri puolella Suomea seurakunnissa ja vankiloissa. Imatralta kotoisin oleva kaksikko on toiminut Kansan Raamattuseuran julistus- ja musiikkityöntekijöinä syksystä 2017.

− Haluamme avata Jumalan mahdollisuuksia elämässään pettyneille ja haavoittuneille. Musiikilla haluamme koskettaa ihmisen sisimmän syväkerroksia ja kertoa, että olet rakastettu ja armahdettu, pariskunta kertoo.

Tuikkasia pääsee kuulemaan myös lauantaina 11. helmikuuta tuomiokirkossa. Kello 17 alkava musiikillinen tilaisuus kantaa nimeä Kaiken keskellä ilo, ja mukana on myös seurakunnasta pappi Hilveliisa Ukkonen. Tilaisuuden jälkeen virkistäydytään keskikäytäväkahveilla ennen kello 19 alkavaa Ilon pisaroita -iltaa. Päivän päätöshetkestä vastaavat Tuikkasten lisäksi Arja Huuskonen, Niko Arola, Markku Leminen sekä Fermaatti-kuoro.

Lauantaina on myös vapaamuotoisempaa ohjelmaa, kun kello 10–12 tarjoillaan kirkkopuistossa nokipannukahvit. Perheen pienimmät pääsevät puolestaan nauttimaan Sasu ja taivaan linnut -nukketeatteriesityksestä seurakuntakeskuksella kello 16. Nukketeatteri Sananjalan esityksessä seikkailevat Ella sekä Sasu-koira, jotka ihmettelevät niin ystävyyttä, luonnon ihmeitä kuin Jumalan huolenpitoa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Hengitä vapautta

Sunnuntain ohjelma alkaa tuomiokirkossa kello 10. Jumalan sanan kylvö -messussa saarnaa Kansan Raamattuseuran varatoiminnanjohtaja Kalle Virta, messun musiikista vastaa Johanna Tähkäpää ja liturgina toimii Arja Huuskonen. Kirkkokahvien jälkeen alkaa kello 12.30 seurakuntakeskuksella musiikin ja Sanan hetki, joka kulkee nimellä Vapautta haluan hengittää.

− Vapaus on minulle tärkeä teema. Haluan olla vapaa sielu, taustoittaa pappina ja laulajanakin tunnettu Kalle Virta.

Minua kuitenkin häiritsee se näennäisvapaus, jota ihmisille tarjotaan. Monet kulkevat suorittamisen ja pärjäämisen pakossa ilman vapautta. Todellinen vapaus tulee hyväksytyksi tulemisesta ja rakkauden kokemuksesta. Siitä syntyy myös rohkeus elää.

Vapaus ei Virran mukaan vaadi vaikeuksien väistämistä, vaan rankoista elämänvaiheistakin voi tulla voimavara.

− Elämän syvyys ja keveys ovat läsnä yhtä aikaa niin tilaisuuksissani kuin oikeassa elämässä. Nauru ja itku ovat sisaruksia – ja sen on karjalaispojat aina tienneet, Virta nauraa.

− Musiikki on suuri voima, joka menee ihmisessä syvemmälle kuin pelkät sanat. Se antaa mahdollisuuden hengittää jotain sellaista, jota ei osaa pukea sanoiksi.

Päivä päättyy Otavan seurakuntatalolla kello 17 alkavaan iltahetkeen. Oman rauhani annan teille -teemalla ovat Kalle Virran lisäksi koolla pastori Eija Juuma, Hanna-Liisa Koistinen-Purps sekä Tiina Malk. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

Mon Jan 16 14:49:00 EET 2023