Kirkon ympäristökasvatuspalkinto 2016 jaettiin Mikkelissä

Palkinnon sai Partaharjun toimintakeskus erityisesti Pieni pyhiinvaellus -polun ja esteettömän luontopolun vuoksi. Palkinnonjako kuului osana Kirkon ympäristöpäivien ohjelmaan.
Kirkon ympäristöpalkinnon saajat_THUMB.jpg

Partaharjun toimintakeskus, sen pyhiinvaelluspolku ja esteetön luontopolku on saanut vuoden 2016 Kirkon ympäristökasvatuspalkinnon. Palkinnon luovutti piispa Seppo Häkkinen Kirkon ympäristöpäivien yhteydessä 6.9.2016 Mikkelissä. Palkinto on uuden esteettömän reitin ja Iso-Parran luontopolun lähtöportti.

Partaharjun toimintakeskuksen puolesta palkinnon vastaanottivat Partaharju-säätiön toiminnanjohtaja Eija Sorjonen ja Partaharju-säätiön hallituksen jäsen, hiippakuntasihteeri Ari Tähkäpää.

Perusteluissa nostetaan esille kesällä 2016 avattu Pieni pyhiinvaellus -polku, joka pitää sisällään seitsemän kohdetta Salvos-järven rannalla ja harjumaisemassa. Puolentoista kilometrin pituinen vaellus päättyy Ristikiven kirkkoon. Pieni pyhiinvaellus on suunniteltu yhteistyössä Diak Pieksämäen kanssa ja on osa Diakin yhteisöpajatoimintaa.

Pieksämäen kaupunki mukana rahoittamassa esteetöntä reittiä

Toisena perustelussa todetaan, että Partaharjun toimintakeskus on ollut vahvasti aloitteellinen esteettömien ulkoilumahdollisuuksien rakentamisessa.

Partaharjun toimintakeskuksessa käy vuosittain 30 - 40 erityisryhmää ja että pyörätuolikelpoisille ulkoilumahdollisuuksille on ollut pitkään tilausta. Partaharjun esteetön reitti on pituudeltaan 1,8 kilometriä vastaavien reittien yleensä ollessa 100 - 300 metriä. Esteetön reitti on toteutettu suurelta osin Pieksämäen kaupungin rahoituksella. Myös Invalidiliiton asiantuntemusta on hyödynnetty hankkeen koordinoinnissa ja koekäytössä.

– Palkinto on valtavan iso arvostus Partaharjun toimintakeskukselle ja koko Pieksämäelle, Pieksämäen kaupungille ja yhteistyötahoille. Tämä korostaa alueen yhteistä halua kehittää asioita niin että mahdollisimman moni voisi nauttia luonnonkauniista Partaharjun maisemasta. Tuntuu todella hyvälle, sanoo Eija Sorjonen.

Luomakunta ei kaupan

Palkinnon jako kuului osana Kirkon ympäristöpäivien ohjelmaan. Luvassa on vielä muun muassa erilaisia käytännöllisiä kanavia, Järven tarina -elokuva, kirkollista lintubongausta sekä luennot niin energiatalkoista, vedestä kuin ilmastotyön uusista välineistä.

Piispa Seppo Häkkinen muistutti avauspuheessaan, että vaikka tänä vuonna vietettiin maailman ylikulutuspäivää jo 8. elokuuta ja suomalaisten hiilijalanjäljellä tarvittaisiin 3.4. maapalloa kantamaan kulutuskuormaamme, kristittyinä meillä on aina toivoa:

- Raamatun Sanassa on se voima, dynamiitti ja muutosvoima, jota tarvitsemme. Kun uskomme iloisen sanoman syntien anteeksisaamisesta, uskallamme katsoa myös syntiämme ja sen seurauksia sekä muuttaa asioita. Kuitenkin elämämme on Luojan käsissä ja Hänen varassaan.

2016-09-06 14:41:01.0