Synodaalikokouksen avaussanat

Piispa Seppo Häkkinen avasi synodaalikokouksen Mikkelissä 27.9.
Lappeen kirkko syksy 2015_THUMB.jpg

Onko kirkko kuilun vai uusien mahdollisuuksien edessä?

Piispa Seppo Häkkinen totesi synodaalikokouksen avauspuheessaan, että mikään aikakausi ei ole kirkolle sen parempi tai huonompi kuin toinen. ”Jokainen muutos sulkee joitakin ovia, mutta vastaavasti avaa joitakin uusia mahdollisuuksia.” Hänen puheessaan oli katsaus Mikkelin hiippakunnassa edellisen synodaalikokouksen jälkeen tapahtuneisiin muutoksiin. Kuudessa vuodessa seurakuntien määrä on yhdistämisten vuoksi vähentynyt 50:stä 38:aan. Mikkelin hiippakunta on pienin suomenkielinen hiippakunta, väkiluku on pienentynyt yli 44 000 henkilöllä. Jäsenmäärän lasku on vaikuttanut seurakuntien talouteen ja monessa seurakunnassa on jouduttu tekemään kipeitä päätöksiä talouden kiristymisen vuoksi. Samanlaisten ongelmien kanssa kamppaillaan muissakin hiippakunnissa. ”Hiippakuntien väliset erot ovat 2000-luvulla kasvaneet, mutta maallistumiskehitys ja uskonnollisuuden muutos näkyy koko maassa”, piispa toteaa.

Kirkko on vastannut ajan haasteisiin monilla uudistuksilla. Lähihistorian uudistuksista piispa mainitsi raamatunkäännöksen ja jumalanpalveluksen uudistamisen, virsikirjan lisävihon sekä kirkon yhteisen kirjanpitojärjestelmän. ”Olemme uudistaneet kirkkoa hengästyksiin saakka.” Piispa muistutti, että ”kristillinen kirkko on parituhatta vuotta vanha. Suomessa kristinusko on vaikuttanut yli 850 vuotta. Reformaation jälkeen luterilainen kirkko on toiminut maassamme pian viisisataa vuotta. Näin vanhaan yhteisöön tarttuu monenlaista aikansa elänyttä. Toisinaan tarvitaan vanhasta luopumista ja kokonaan uutta.”

Synodaalikokoukseen osallistuneita hiippakuntansa pappeja piispa Häkkinen varoitti jäämästä laskevien tilastolukujen ja kasvavan kirkkokritiikin pelottamiksi. ”Meillä ei ole syytä tappiomielialaan, sillä seurakunnillamme on edelleen hyvät mahdollisuudet toteuttaa tehtäväänsä”, piispa rohkaisi.

Teksti: Merja Vuorikari
Kuva: Seppo Häkkinen