Nuori kirkko ry on syntynyt

Kolme evankelis-luterilaisen kirkon palvelujärjestöä -Seurakuntien Lapsityön Keskus, Poikien ja tyttöjen keskus sekä Nuorten Keskus- yhdistyi parin vuoden valmistelujen jälkeen.

Kolme juuriltaan noin 100-vuotiasta ev.lut. kirkon palvelujärjestöä sulautui Nuori kirkko ry:ksi, kun Seurakuntien Lapsityön Keskus, PTK - poikien ja tyttöjen keskus ja Nuorten Keskus päättivät parin vuoden valmistelujen jälkeen yhdistymisestä 1.12.2016 pidetyissä ylimääräisissä järjestökokouksissaan Helsingissä. Kaikkien kokousten päätökset olivat yksimielisiä. Kokousten puheenjohtajana toimi asianajaja Hanna-Mari  Manninen.

Yhdistymisellä haetaan ajanmukaista tapaa tukea ja kehittää seurakuntien varhaiskasvatusta, toimintaa kouluikäisten tyttöjen ja poikien sekä nuorten parissa. Järjestön toiminta kattaa koko kasvun kaaren, 0–29-vuotiaat.

- Toivon, että yhdistymisen merkitys näkyy lasten ja nuorten elämässä, kun heidän äänensä pääsee entistä paremmin esiin kirkossa ja yhteiskunnassa, sanoo Nuori kirkko ry:n johtajana aloittava Lasse Halme. - Eri ikäkausiin liittyvä osaaminen säilyy, mutta yhdistynyt järjestö voi palvella seurakuntia koko kasvun kaaren osalta. Voimme vaikuttaa suuremmalla painoarvolla myös lasten ja nuorten asioihin koko yhteiskunnassa.

Valtuuston puheenjohtajaksi valittiin kansanedustaja Jutta Urpilainen Kokkolasta ja hallituksen puheenjohtajaksi kirkkoherra Heikki Arikka valittiin hallituksen puheenjohtajaksi Helsingistä.

Järjestö aloittaa toimintansa 1.1.2017. Kaikki yli 40 työntekijää siirtyvät vanhoina työntekijöinä uuden järjestön palvelukseen. Nuori kirkko ry:n jäseninä on yhteensä 350 seurakuntaa ja seurakuntayhtymää sekä piiri- ja jäsenjärjestöä.

Mikkelistä Nuori kirkko ry:n ensimmäisen hallituksen jäseneksi valittiin hiippakuntasihteeri Ari Tähkäpää ja valtuuston jäseneksi opetustoimen ylitarkastaja Kari Lehtola. Valtuuston varajäseneksi nimettiin nuorisotyönohjaaja Tiina Haapiainen Mikkelistä.

2016-12-07 13:17:01.0