Arto Mylläriselle Kirkon kulttuuripalkinto

Mikkelin Toivon talo -esityksen viime syksynä ohjannut ja käsikirjoittanut monitaituri palkittiin suuresta työstään suomalaisen kirkkodraaman eteen.
Jouni Laine ja Arto Myllärinen

Kirkon kulttuuripalkinto 2016 myönnettiin kahdelle kirkkodraamaa edistäneelle teatterinohjaajalle Arto Mylläriselle ja Jouni Laineelle. Arkkipiispa Kari Mäkinen jakoi palkinnon 24.1.2017 Helsingissä.

Arto Myllärinen ja Jouni Laine ovat molemmat pohjakoulutukseltaan kirkon nuorisotyönohjaajia ja tehneet viime vuosikymmeninä suuren työn suomalaisen kirkkodraaman hyväksi, todetaan palkinnon myöntämisen perusteluissa.

Myllärinen on kiertänyt vuosien ajan ympäri Suomea ohjaajan ja käsikirjoittajan ominaisuudessa. Hän on ohjannut positiivisella ja innostavalla otteella lukuisia juhlanäytelmiä, musikaaleja ja kirkkodraamoja, samalla kannustaen seurakuntalaisia draaman pariin. Myllärinen on toiminnallaan vaikuttanut laajasti yhteiskunnassa, kirkossa, seurakunnissa, hengellisissä liikkeissä ja oppilaitoksissa.

Jouni Laine on vuodesta 2000 toiminut Hyvinkään seurakunnassa kirkkoteatterityön pioneerina ja kehittäjänä. Kirkkovuotta on hänen ohjauksessaan toteutettu draaman keinoin. Joulu- ja pääsiäisnäytelmät ovat täyttäneet kirkon vuosi toisensa jälkeen. Laine on myös kirkollisen kesäteatterin uranuurtajia.

Kirkon kulttuuripalkintoa on jaettu vuodesta 1992 lähtien. Se jaetaan vuosittain tunnustuksena kristillisen sanoman kannalta merkityksellisestä taiteellisesta toiminnasta tai kulttuuriteosta. Palkinto on arvoltaan 6000 euroa. Vuoden 2016 palkinto jaettiin Myllärisen ja Laineen kesken puoliksi.

Aiempina vuosina sen ovat saaneet muun muassa gospelmuusikko Jaakko Löytty, Ulla-Lena Lundberg teoksellaan Jää sekä Kauneimmat joululaulut-tapahtuma.

Kulttuuripalkinnon saajasta päätti työryhmä, jonka jäseniä ovat ohjelmistosuunnittelija Antti Alanen, professori emerita Liisi Huhtala, toimintakeskuksen johtaja Anna-Mari Kaskinen, kirjailija Antti Nylén ja toimittaja Pekka Heikkilä.

Kuva: Aarne Ormio / Kirkon Kuvapankki

2017-01-28 14:16:01.0