Erityislapsiperheissä asuu selviytyjiä, mutta he tarvitsevat tukea

Faktat erityislapsiperheistä ovat karuja: avioeroon perheiden vanhemmista päätyy 80 prosenttia ja 30 prosenttia vanhemmista masentuu. Perheet kokevat, että he eivät saa riittävästi tukea tai eivät tiedä, mitä tukea olisi mahdollista saada. Selviytyjät-hankkeessa autetaan erityslapsiperheitä.

Kuvassa pirteä hymyilevä tummatukkainen silmälasipäinen Kati Partti valkeassa paidassa. Tausta on vihreä se...

- Ensi vuonna on tulossa vanhemmille parisuhteen ja vanhemmuuden tukiryhmiä yhteistyössä Perheasiainneuvottelukeskuksen kanssa, Kati Partti kertoo.

- Hanke on lähtenyt liikkeelle huolesta erityislapsiperheiden jaksamisesta. Perheet kaipaavat selkeyttä palveluprosesseihin ja tietoa heille kuuluvista palveluista sekä erityislapsiperheiden äänen esillä pitämistä. Hankkeessa on erityislapsiperheiden vanhemmista koottu kehittäjäryhmä, joka kehittää palveluita perhelähtöisemmäksi, kertoo hankkeen perhetoiminnan vastaava Kati Partti.

Kehittäjäryhmän työtä hyödynnetään myös mikkeliläisten lapsiperheiden lähi- ja erityispalveluiden keskukseksi rakennettavan Perhetalon palvelujen suunnittelussa.

Arjen tukea ja tekemistä

Hankkeen aikana järjestetään myös koulutuksia ja tietoiskuja erityislapsiperheen arjen tukemiseksi.

- Lähdemme kouluttamaan erityislasten vanhemmista mentoreita kriisitilanteisiin perheiden tueksi yhdessä Mikkelin Kriisikeskuksen kanssa. Lisäksi perheille järjestetään vertaistukiryhmiä yhdessä Perheasiainneuvottelukeskuksen ja Violan kanssa, Partti jatkaa.

Perheet kaipaavat myös mahdollisuutta kivaan yhteiseen tekemiseen. Erilaisia toimintaryhmiä on useita.

- Erityislapsille on omia liikuntaryhmiä ja vanhemmille vertaistukea sekä koko perheelle retkiä ja tapahtumia. Tänä syksynä lapsille on tarjolla esimerkiksi gladiaattorit - ja tanssi -ryhmä, oma vuoro SuperCorneriin, vanhemmille Liikuttava –ryhmä, Käsityökerho sekä koko perheelle Erityisterhokerho yhteistyössä Mikkelin Tuomiokirkkoseurakunnan ja vapaaehtoisten kanssa ja PopUp -puistotreffejä. Lisäksi meillä on yhteistyössä Leijonaemojen kanssa vertaistukiryhmä vanhemmille.

Osa ryhmistä on täyttynyt ilmoittautuneista saman tien.

- Tälle on selvästikin ollut tilaus ja tarve, Kati Partti toteaa.

****

Selviytyjät -hanke on Mikkelin seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry:n hanke erityislapsiperheille. Hanke alkoi keväällä 2018 ja päättyy vuoden 2020 lopussa. Tavoitteena on kehittää Selviytyjät -malli erityislapsiperheille.

Kysy lisää ja tule mukaan esimerkiksi:

Erityistenkerho Kalevankankaan koulun tiloissa joka toinen maanantai klo 17.30–19, maksuton. Ohjelmaa lapsille, aikuisille ja koko perheelle. Yhteistyökumppaneina mm. LC Otavan Helmi, Tuomiokirkkoseurakunta. Ilmoittautumiset Kati Partti p. 050 348 4738

PopUp -puistotreffit perjantaisin klo 10-12 (5.10. Heizenpuiston leikkipaikka, 2.11. Kiiskinmäen leikkipaikka ja 14.12. Pappilanpuiston leikkipuisto) Leikkimistä ja mukavaa yhdessäoloa, mukaan voi ottaa omia eväitä. Selviytyjät -hanke tarjoaa pienet puistoeväät. Lisätietoa Essi Matikainen p. 050 477 6199.

Käsityöryhmä aikuisille joka toinen tiistai klo 17–19 Omatorilla. Mahdollisuus käsityön ja kahvittelun lomassa keskusteluun vertaisten kanssa. Ryhmään ovat tervetulleita yksin- ja yhteishuoltajat sekä henkilöt, joiden kumppani on reissutyössä. Mukaan saa ottaa ystävän tai vaikka oman vanhemman. Maksuton. Ilmoittautumiset Ilona Halmesmäki p. 050 477 8977Lisää tietoa:

www.mikkelinseudunomaishoitajat.fi

www.tunnistaomaishoitaja.fi