Lähetyslentäjät kartoittavat avustustarpeita Indonesiassa

Lähetyslentäjät kartoittavat avustustarpeita Indonesian Sulawesin saarella 7,5 magnituden maanjäristyksen ja sitä seuranneen tsunamin uhrien auttamiseksi. –MAF:n lentokoneen luona on sata lasta, jotka yrittävät päästä kotikyliinsä, kertoo järjestön toiminnanjohtaja, hirvensalmelainen Janne Ropponen.

Sortunut silta osittain jokeen painuneena Indonesian Sulawesin katastrofialueella

MAF on juuri suorittanut ensimmäisiä lentoja Indonesian Sulawesin katastrofialueella ja ilmoittaa muun muassa sortuneista silloista muille avustusjärjestöille.

Juuri nyt Mission Aviation Fellowship –järjestö (MAF) ja sen lähetyslentäjät auttavat Indonesiassa Sulawesin saarella. Tsunami oli erityisen tuhoisa Palun kaupungissa. MAF: n katastrofivalmiusryhmä saapui Paluun eilen, 2. lokakuuta. Ryhmä kartoittaa, miten parhainten auttaa maanjäristyksen ja tsunamin uhreja, tietää hirvensalmelainen lähetyslentäjä ja järjestön toiminnanjohtaja Janne Ropponen.

- Tuhoutuneen Palun kaupungin lentokentällä on noin sata lasta, jotka odottavat MAF:n lentoa kotikyläänsä. MAF:n työntekijät yrittävät ruokkia ja auttaa lapsia.

- MAF on juuri suorittanut ensimmäisiä lentoja alueella ja tutkii avustustarpeita. Lähetyslentäjien työ on todella tärkeää. He kartoittavat, missä tarvitaan apua ja missä on esimerkiksi sortuneita siltoja. Tätä tietoa jaetaan muille avustusjärjestöille.

Toinen MAF:n tärkeä tehtävä on luoda katastrofialueelle toimivat tietoliikenneyhteydet.

-Ne yleensä aina tuhoutuvat täysin tällaisissa katastrofeissa, mutta MAF pystyy siinäkin auttamaan, Ropponen selvittää.

Flying for life

Mission Aviation Fellowship (MAF) on kristillinen järjestö, joka lentää pienlentokoneilla kehitysmaiden turvattomilla ja vaikeakulkuisilla alueilla. Operaatioissa on 130 pienkonetta kehitysmaissa 30 maassa ja lento-operaatioita on vuosittain noin 60.000

- Järjestön slogan on Flying for life. MAF:n lennot tuovat usein hengen pelastavan avun sairaslentojen muodossa. MAF:n koneissa matkustaa kehitysmaiden vaikeissa lähetys- ja avustusjärjestöjen sekä kirkkojen työntekijöitä. Myös monet isot kansainväliset järjestöt, kuten Unicef ja WHO, käyttävät sen palveluita, Ropponen kertoo.

MAF lentokoneet avustavat myös katastrofien uhreja, kuten nyt Indonesiassa.

MAF Suomen eli Suomen Lähetyslentäjien työ alkoi vuonna 1976. MAF Suomi kouluttaa ja lähettää työntekijöitä sekä kokoaa varoja järjestön kansainväliseen toimintaan. Vuosien aikana MAF:n työyhteydessä on palvellut yli 50 suomalaista lentotehtävissä sekä muita eri alojen ammattilaisia, kuten mekaanikkoja ja hallintohenkilökuntaa.

Tällä hetkellä suomalaisia palvelee Mongoliassa, Tansaniassa ja Keniassa.

_________

Janne Ropponen ahkeroi hyvää lentokoneella

Hirvensalmelainen Janne Ropponen (49) vaihtoi parikymmentä vuotta sitten IT-alan uransa kutsumukseen. Lähetyslentäjän työ Ugandassa ja Mongoliassa ei ollut kevyttä millään muotoa, mutta mottonsa mukaan ”kannattaa ahkeroida hyviä asioita, niin jää vähemmän aikaan pahan tekoon.”

Kauppatieteen tohtori ja IT-alan työpaikka, siinäpä turvallinen kivijalka suomalaiselle miehelle elämän rakentamiseen. Pieksämäen lehti pääsi kuitenkin otsikoimaan 1998 kuntalaisestaan tohtorista, joka lähti Afrikaan. Koska halusi.

- Olin seitsemän vuotta lähetyslentäjänä Ugandassa ja Mongoliassa. Koulutukseltani olen liikennelentäjä ja kauppatieteen tohtori.

- Vaikeissa olosuhteissa tehtävään lentäjän työhön tarvitaan vaativa ja pitkä koulutus ja töitä pääsi todella tekemään, Ropponen kertoo.

Koneita tarvitaan monessa maassa

Uganda oli sisällissodan jälkeen 90 -luvun lopulla sekasortoinen maa. Maan sisällä oli kolme aseellista konfliktia, kahdessa naapurimaassa oli sisällissota ja maan pääkaupungissa räjähteli autopommeja. Uganda oli YK:n tilastoissa synkimmästä päästä HIV/AIDS -tilastoissa.

- Aids-orpoja oli paljon, samoin päättyneen Ugandan sisällissodan jälkeen oli paljon sotaorpoja. Kaiken lisäksi maa tarjosi suojan tuhansille pakolaisille Rwandasta, Kongosta ja Sudanista.

- Nykyisin asiat ovat siellä monessa suhteessa paremmin.

Mongoliassa taas haasteen tarjosivat pitkät etäisyydet, vähäinen tieverkosto ja ankarat luonnon olot. Näistä syistä MAF:n lentokoneita tarvitaan edelleen monessa maassa.

- Tuolloin, alle 30 –vuotiaana, halusin käyttää elämääni suurempaan tarkoitukseen kuin pelkästään oman elannon hankkimiseen. En ole katunut valintaani.

- Hienointa on olla mukana suuta joukkuetta, joka yhdessä työskentelee, että apua tarvitsevien ihmisten elämä pelastuu. Monta sairaslentoa on vieläkin kirkkaana mielessä.

Perheen palattua Suomeen Ropponen jatkoi ilmailu-uraansa Finnairissa.

______

MAF Suomen toiminnanjohtaja, liikennelentäjä Janne Ropponen kertoo lähetyslentäjien työstä Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan miesten keskusteluillassa Mikkelipuistossa 9.lokakuuta klo 18. Vapaa pääsy.

______

MAF:n toiminnasta saa lisää tietoa www.maf.fi

Sivuilla on linkki lahjoituksia varten.

MAF löytyy myös Facebookista.

Lisäksi yli 50 vuotta vanha OH-MAF C206 -lentokone kiertää parasta aikaa suomalaisia kauppakeskuksia. MAF Suomen lentokonenäyttelyn avulla voi tutustua ilmailuun sekä kehitysmaissa tehtävään laajaan avustuslentotyöhön.

2018-10-05 10:29:00.0