”Pakko oli paras motivaattori”

”Kun lapset olivat lähdössä omille teilleen, luulimme, että meillä on vihdoin aikaa toisillemme. Mutta pinnan alla muhikin oikein kunnon aviokriisi. Varsinainen pommi.” Oli avioliittoremontin aika.

Tuulikki ja Heikki Syrjälä hymyilevät melkein sylikkäin.

Tuulikki ja Heikki Syrjälä tajusivat eräänä päivänä, että heillä oli enää tasan yksi asia, josta he olivat samaa mieltä. ”Olimme yhtä mieltä siitä, että olimme kaikesta eri mieltä.”

Nelisenkymmentä vuotta yhdessä eläneet Tuulikki ja Heikki Syrjälä tajusivat eräänä päivänä, että heillä oli enää tasan yksi asia, josta he olivat samaa mieltä.  ”Olimme yhtä mieltä siitä, että olimme kaikesta eri mieltä.”

- Meillä on yhteistä taivalta jo liki 40v. Alkuaikamme oli myrskyisää ja ennen ensimmäistä hääpäivää olimme jo vakavassa kriisissä. Siitä kuitenkin selvittiin ja hakeuduimme mukaan avioparitoimintaan. Saimme eväitä ja vuodet vierivät.

Perheeseen syntyi kolme lasta, rakennettiin talo, välillä opiskeltiin ja kohdattiin vaikeuksiakin.

- Tuli irtisanomisia, työttömyyttä, uusia työpaikkoja. Elämä oli kiireistä. Halusimme olla hyviä työntekijöitä, hyviä vanhempia, hyviä vanhempiemme lapsia, hyviä naapureita, hyviä sukulaisia, hyviä ystäviä. Mutta emme olleet toisillemme hyviä puolisoita. Suhteellemme ei jäänyt aikaa eikä voimia.

Kohta olisi aikaa, mutta…

Elämä nilkutti eteenpäin. Yhdessä pariskunta pohti, että pianhan tilanne muuttuisi.

- Olisihan meillä kohta aikaa toisillemme, kun lapset olivat kasvaneet aikuisiksi ja lähdössä kotoa. Vaan kuinkas sitten kävikään. Pinnan alla muhikin jo uusi, edellisiä isompi kriisi. Varsinainen pommi.

- Siihen tarvittiinkin isompi remontti. Mutta se kannatti.

Tuulikki ja Heikki Syrjälä haluavat kertoa aviokriisistään ja siitä selviytymisestä ihmisille, sillä pahastakin kriisistä voi selvitä ja sen eteen ponnistelu on kaiken arvoista.

Syrjälät kertovat tarinansa Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan aviopari-iltapäivässä marraskuussa. Seurakunnan avioparityö on perustettu avioliittojen ja parisuhteiden hoitamista varten. Työ on osa seurakunnan toimintaa ja perustuu kristillisille arvoille. Tilaisuudet rakentuvat kuitenkin parisuhteen teemojen ympärille ja ovat siksi sopivia kaikille parisuhteessa eläville.

****

”Avioliittoremontti” ravintola Greenerissä 17.11. klo 14.00-17. Puhujina Tuulikki ja Heikki Syrjälä. Aiheena on aviokriisi ja siitä selviytyminen. Tapahtuman hinta on 25 €/pariskunta. Hinta kattaa runsaan salaatin ja kahvin kahvileipineen. Maksuton lastenhoito tilaisuuden ajan on Kuuttituvalla ja myös lapsille on välipalaa tarjolla. Vastuuhenkilönä Kuuttituvalla toimii lastenohjaaja Henna Tapanainen.

Ilmoittautuminen aviopari-iltaan netissä www.mikkelintuomiokirrkoseurakunta.fi

Thu Nov 08 08:40:00 EET 2018