Vaalikoneesta löytyy oma ehdokas helposti

- Äänestäjät ovat lähteneet liikkeelle, kertovat vaalitoimitsijat eri äänestyspisteistä.

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnassa on kaikkiaan 35 402 äänioikeutettua. Viime vaaleissa 2014 äänestysprosentti oli 15,3. - Joku laski, että jos saadaan 351 ihmistä enemmän liikkeelle kuin viimeksi, nostetaan äänestysprosenttia yhdellä, vaaliviestintäkoordinaattori Mervi Sensio peukuttaa.

Tuula Randelin Stellassa äänestyspisteellä

Graanilla ensimmäisessä vuorossa toiminut Tuula Randelin kertoi, että kolmeen tuntiin pisteellä piipahti parisataa äänestäjää.

Kaikkiaan 93 ehdokasta pyrkii syksyn seurakuntavaaleissa Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan kirkkovaltuustoon, johon valitaan 33 valtuutettua.

Ehdokkaisiin voi tutustua vaalikoneessa www.seurakuntavaalit.fi/vaalikone sekä vaaleihin ja muuhun ajankohtaiseen seurakunnan vaalisivustolla www.mikkelintuomiokirkkoseurakunta.fi/vaalit .

- Vaalikoneessa pitää valita aluksi oma seurakunta. Mikkeliläisille se on Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta, kertoo Sensio.

- Moni on ihmetellyt, miksi kone antaa ehdokkaita ihan toisesta kolkasta Suomea. Syyksi on joka kerta selvinnyt, että seurakunnan nimi on ollut väärin.

- Vaalikone on varsin mielenkiintoinen juttu. Siellä tulee sellaisia kysymyksiä vastaan, joita pitää jäädä oikein pohtimaan, että mitä minä tästä ajattelen. Ihan hyvä pysähdys tärkeiden asioiden äärelle.

Jo 16-vuotias voi äänestää

Seurakuntavaalit ovat ainoat valtakunnalliset vaalit, joissa jo 16-vuotiailla on äänioikeus. Äänestää voivat viimeistään vaalipäivänä, 18. marraskuuta 16 vuotta täyttävät seurakunnan jäsenet.

- Minä kannustan nyt kaikkia aikuisia ottamaan nuorison mukaan äänestämään. Nuorelle voi olla pelottava tai tylsä ajatus lähteä äänestämään, mutta aikuisen kanssa kynnys äänestämiseen on helpompi ylittää.

- Itse lupasin tarjota täysi-ikäisille nuorilleni äänestysoluet samalla reissulla, Sensio nauraa.

****

Vaalien ennakkoäänestys kestää lauantaihin 10. marraskuuta saakka. Ennakkoäänestyspaikkoja Mikkelissä on useita. Lisäksi kyliä kiertää ennakkoäänestysauto.

Varsinainen vaalipäivä on 18. marraskuuta, jolloin äänestyspaikka on Mikkelin tuomiokirkko.

2018-11-09 08:45:00.0