Ihmisoikeuksien äärellä Venäjällä ja Mikkelissä

Lastenkotiin päätynyt vammainen lapsi jää Venäjällä todennäköisimmin ilman vanhempia. Tämän ja monen muun tositarinan kertoi pastori Feodosi Ambartsumov, joka on Pietarin ja Laatokan hiippakunnan sosiaalityöosaston työntekijä ja Laupeus‐sosiaalikeskuksen johtaja. Mikkelissä tiistaina 27. marraskuuta järjestetyn diakoniaseminaarin teemana oli Eriarvoistuminen ja ihmisarvo yhteiskunnassa.

diak.seminaari2018_S.jpg

Pastori Feodosi Ambartsumov esittelee Leningradin alueella sijaitsevassa kylässä olevaa taloa, jossa asuu nyt viisi perhettä ottolapsineen. Tulkkina tilaisuudessa toimi Vladimir Dorotny (taustalla).

Pastori Feodosi Ambartsumov puhuu Venäjän lastenkodeissa asuvista orpolapsista. Hän kuvailee, kuinka lapset jaetaan kahteen kastiin. On ne parempiosaiset, jotka ovat eurooppalaisen näköisiä, vielä hyvin pieniä, jopa vasta vauvoja ja terveitä.

- Adoptiovanhemmat valitsevat mielellään tällaisen lapsen tuomaan itselleen onnea, pastori sanoo.

Toisessa ryhmässä ovat varhaisnuoret, joilla on vääriä tottumuksia ja vammaiset lapset. Erityisesti vammaiset lapset jäävät ilman vanhempia.

- Esimerkiksi Pietarissa lähes 40 prosenttia orpolapsista on vammaisia lapsia. Varhaisnuorillekin vanhempien löytyminen on vaikeaa ja liian usein lapsi palautuu lastenkotiin, kun nuori aiheuttaa perheessä ongelmia.

- Lähtökohta on silloin väärä, Ambartsumov sanoo.

- Lasta ei saa haluta oman onnen täyttämisen takia, vaan rakkauden takia.

Pastori kertoo myös myös toiveikkaita tarinoita kokeiluista, kuinka vammaisen lapsen sijaisvanhemmiksi rohkaistuneet ovat saaneet yhteisasumisen kautta vertaistukea toisiltaan ja kirkolta.

Ambartsumov esittelee Leningradin alueella sijaitsevassa kylässä olevaa taloa, jossa asuu nyt viisi perhettä ottolapsineen. Toinen talo on valmistumassa ja suunnitteilla on jo kolmas talo. Idea on tarjota perheille keskitetysti kaikki tarpeellinen tuki. Projekti rahoitetaan täysin hyväntekeväisyysvaroista.

- Kirkolla on perheille tärkeä kristillinen sanoma ja sen kautta meillä on tehtävä. Meidän tulee auttaa perheitä. Orpolasten auttaminen on sydämen asia.

”Meillä on opittavaa vapaaehtoistyöstä”

Mikkeliläiset ja venäläiset kirkon kautta auttamistyötä tekevät eivät tavanneet ensimmäistä kertaa. Venäjän ortodoksisen kirkon Pietarin ja Laatokan hiippakunnan sosiaalisesta työstä vastaava kirkkoherra rovasti Nikolai Brindin vieraili 2015 Mikkelin hiippakunnan piispan kutsusta Mikkelissä tutustumassa Suomen evankelisluterilaisen kirkon diakoniatyöhön. Sittemmin Mikkelin hiippakunnan diakoniatyöntekijöitä matkusti Pietariin kahtena vuonna peräkkäin. Suomesta matkalle osallistui myös Itä-Suomen aluehallintoviraston ylijohtaja Sirkka Jakonen.

- Sosiaali‐ ja diakoniatyössä on lukuisia yhteistyömahdollisuuksia, joita kannattaa selvittää. Yhteydenpitoa kirkkojemme välillä ja lähialueyhteistyötä on hyvä jatkaa, toteaa Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen.

- Suomen evankelisluterilaisen kirkon seurakuntadiakonialla sekä diakoniakoulutuksella on paljon annettavaa Venäjän ortodoksisen kirkon diakonia‐ ja sosiaalityöhön. Vastaavasti meillä Suomessa on opittavaa esimerkiksi vapaaehtoistyöstä.

***

Keskiviikkona 28. marraskuuta venäläiset vieraat tutustuivat Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan perheneuvontaan seurakuntakeskuksessa ja tekivät opintokäynnin Viola ry:n toimintaan.

2018-11-30 13:54:00.0