Nyt saa laulaa Hoosiannaa

Tuleva sunnuntai on ensimmäinen adventtisunnuntai ja samalla uuden kirkkovuoden ensimmäinen päivä. Silloin kirkoissa lauletaan tuttu Hoosianna-hymni, virsi numero yksi.

Hiljenny jouluun -mainos, kuvassa on yön tähtitaivas ja lumisia kuusia, ja kuvan keskellä on tekstiä.

Hoosianna! -huudahdus on alunperin rukous "oi auta, pelasta!" Jo juutalaisessa perinteessä ennen Jeesusta siitä muodostui yleinen juhlahuuto ja riemunilmaus. Adventti ja palmusunnuntai kertovat samasta tapahtumasta, Messiaan odotuksesta. Juutalaisille kyse oli kuninkaasta, jonka odotettiin vapauttavan kansansa vieraiden valtojen alaisuudesta. Kun Jeesus ratsasti Jerusalemiin, häntä tervehdittiin Hoosianna-huudoin ja heittelemällä palmunoksia tielle.

Sana adventti tulee latinankielisestä sanonnasta adventus Domini, Herran tuleminen. Adventtiaikaan kuuluu neljä sunnuntaita ja adventtiaika valmistaa meitä jouluun. Adventista jouluun on vanhastaan vietetty niin sanottua adventtipaastoa eli pientä paastoa.

Jouluradiossa ja Ristiinassa

Toivontuottajien Jouluradio aloittaa jouluradion soittamisen aina ensimmäisenä adventtina.  Perinteisesti kanavan ensimmäisen kappaleena soi joka vuosi Hoosianna-hymni, josta teetetään joka vuosi uusi versio. Jouluradion FM-taajuus Mikkelissä on 102,4 MHz. Tänä vuonna kajahtava Hoosianna-sovitus on irlantilaista kansanperinnettä ja Suomi-tunnelmaa yhdistelevä raikas versio.

Kauneimmat joululaulut – tilaisuudet ovat jo käynnistyneet. Ensimmäiset joululaulut laulettiin Mikkelin tuomiokirkossa torstaina ja seuraavat kajautetaan Ristiinassa Himalansaaren kirkossa huomenna lauantaina 1. joulukuuta klo 17.

- Sata vuotta vanha kyläkirkko on tunnelmallinen paikka laulaa vanhoja tuttuja ja uusiakin joululauluja kanttorin säestyksellä. Tilaisuuteen saa tulla kauempaakin, innostaa kanttori Mirka Nousiainen.

***

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan henkilöstö toivottaa kaikille mikkeliläisille kylien takamaita myöten rauhallista joulunalusaikaa. Hiljenny jouluun, on myös sanomamme joulukampanjassamme.

Joulunajan tilaisuudet löytyvät kootusti nettisivuiltamme www.mikkelintuomiokirkkoseurakunta.fi ja ilmoittelustamme paikallisissa lehdissä joulukuun aikana.

Jouluradion nettisivut löytyvät osoitteesta www.jouluradio.fi -> kanavat

2018-11-30 15:18:00.0