Markus Passio on ihmisen kokoinen pääsiäisen kirkkodraama

Mikkelin NNKY:n puheenjohtaja Pirkko Poméll etsi vierailijaa jäseniltaan. Tulisiko joku pääsiäisenä lausumaan evankeliumia, runoja? Ajatus johti puheluihin, ihmiset innostuivat ja ajan päästä tuomiokirkkokin oli varattu. Kaikelle kansalle avoin pääsiäisen kirkkodraama on nyt esityksiä vaille valmis.

Näyttelijä-ohjaaja Tarja Pyhähuhta rukoilee taustalla lasimaalaukset. Ryhmä harjoitteli Mikkelin Pitäjänkir...

Näyttelijä-ohjaaja Tarja Pyhähuhta esittää Markus Passiossa Raamatun tekstit. Ryhmä harjoitteli Mikkelin Pitäjänkirkossa.

Markus Passio on ehkä juuri se juttu, joka vain on nähtävä. Se on kaikille avoin pääsiäiseen johdattava kirkkodraama, jonka tavoitteena on pääsiäissanoman välittäminen kuulijoille elämykseksi visuaalisesti ja mukaansa tempaavasti. Luvassa on musiikkia, runoa ja evankeliumia ammattitaiteilijoiden esittämänä.

Mikkeliläisen Lea Suopellon kirjoittamat ja lausumat runot kuljettavat nykyajassa, jonka rovasti Riitta Kuusen valitsemat Raamatun tekstit kehystävät evankeliumilla. Näyttelijä-ohjaaja Tarja Pyhähuhta esittää Raamatun tekstit ja vastaa esityksen ohjauksesta. Riitta Kuusi ja musiikkineuvos Matti-Veikko Kuusi valitsevat esittämänsä virret ja musiikin. Kuulijat kulkevat saman matkan mielessään ja osallistuvat virsilauluun.

Markus-passio on syntynyt tekijöiden yhteisessä prosessissa.

- Olen kirjoittanut osan tämän koosteen teksteistä jo vuosi sitten, mutta ne eivät silloin vielä päässeet päivänvaloon. Kun ryhmämme kokoontui ensimmäisen kerran ja kuulin teeman, sytyin vahvasti asialle, Lea Suopelto kertoo.

-  Esitys on hioutunut pala palalta musiikin ja sanan yhdistelmäksi. Mitään ei ole jääty pitkään miettimään, vaan tunne on lähtenyt vahvasta intuitiosta, jota on lähdetty jalostamaan näyttämölle.

Tarja Pyhähuhdalle Markus Passio on ollut puhutteleva ja uskoa vahvistava matka.

- Työryhmän ammattitaidollinen vuorovaikutus on ollut rikas ja voimaannuttava kokemus. Uskon tämän kirkkodraaman antavan vahvan kokemuksen kuulijalleen Pääsiäisen tapahtumiin, Pyhähuhta toteaa.

- Toivomme, että Markus Passiosta tulee vuosittainen tapahtuma, pysyvä osa kirkkovuotemme pääsiäisperinnettä, Riitta Kuusi päättää.

***

Pääsiäisen kirkkodraama Markus Passio Mikkelin tuomiokirkossa to 11.4. klo 18. ja Ristiinan kirkossa su 14.4. klo 18. Esityksen kesto on noin yksi (1) tunti. Vapaa pääsy, vapaaehtoinen käsiohjelma 10 € (sisältää mm. virsien sanat).

***

Mikkelin Nuorten Naisten Kristillinen Yhdistys ry (NNKY) on osa valtakunnallista ja kansainvälistä tyttöjen ja naisten ekumeenista liikettä, joka on avoin erilaisten kristillisten yhteisöjen naisille ja joka on valmis toimimaan yhdessä myös muitten uskontojen edustajien kanssa. Tavoitteena on luoda mahdollisuuksia eri-ikäisten naisten ja tyttöjen kohtaamiselle ja vuorovaikutukselle.

Lisätietoja www.ywca.fi

2019-03-21 16:04:00.0