Diakonia auttoi mikkeliläisiä heikko-osaisia 70 500 eurolla

Mikkelin tuomikirkkoseurakunnan diakoniatyö jakoi viime vuonna avustuksia mikkeliläisille hädässä oleville kaikkiaan 70 500 eurolla. Tällä summalla on ostettu eniten jokapäiväistä leipää. Rahaa on käytetty myös esimerkiksi vähävaraisten perheiden lasten elämän tukemiseen.

Anne Pöyry eteisaulassa nojaa tuolin selkämykseen käsillään ja katsoo lempeästi kameraan, taustalla iso ikk...

- Kiitos kun kuuntelit, on diakoniatyöntekijän usein kuulema palaute, kertoo Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan johtava diakoniatyöntekijä Anne Pöyry.

Asiakaskontakteja diakoniatyöntekijöillä oli kaikkiaan 8075 kappaletta. Se tarkoittaa, että diakonia on viime vuoden aikana tavannut näin monta kertaa ihmisen joko seurakunnan tiloissa, kotikäynnillä, muissa tapaamisissa, puhelimessa tai verkossa. Reilusti yli puolet kohtaamisista on ollut fyysisiä kohtaamisia.

- Kohdatuista työikäisiä oli lähes 2000, yli 70-vuotiaita 4218. Suurin osa heistä oli yksin asuvia, mutta oli myös iso joukko lapsiperheitä, kertoo Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan johtava diakoniatyöntekijä Anne Pöyry.

Eniten ihmiset ovat ottaneet yhteyttä terveys- ja sairaussyiden, ihmissuhdeasioiden ja talousvaikeuksien takia.

Apu on kriisiluonteista

Taloudellisen avun saamiseen edellytetään, että kaikki yhteiskunnan tarjoamat tuet on haettu. Esimerkiksi toimeentulotuki pitää olla jo haettu. Vastaanotolla papereiden perusteella tehdään talousselvitys.

Anne Pöyry kertoo, että diakonia voi ottaa yhteiskunnan tukitahoja enemmän huomioon perheen sisäisiä tilanteita, jotka vaikuttavat perheen jaksamiseen.

- Meillä on kriteerit, mikä on diakonista auttamista. Apumme on myös aina kriisiluonteista apua, meillä ei voi olla asiakkaana vuosikausia. Emme anna rahaa, vaan esimerkiksi osto-osoituksen ruoka- ja hygieniatarvikkeiden hankkimista varten. Kuitti ostoksista tulee meille.

- Kelaan verrattuna erilaista on, että meillä ihminen tapaa ihmisen. Meillä saa purkaa huolia pois ja meillä on mahdollisuus ja valmius kuunnella.

Kuunnellaan ja keskustellaan

Taloudellinen auttaminen on vain yksi osa diakonian auttamistyötä, silloinkin kun ihminen tarvitsee taloudellista apua.

- Me teemme aina kokonaisvaltaisen selvityksen ihmisen tai perheen tilanteesta ja pyrimme kartoittamaan mahdollisimman tarkkaan kaikki elämään vaikuttavat asiat. Emme voi tehdä taikoja, mutta voimme kuunnella ja keskustella asioista ja esimerkiksi auttaa näkemään rehellisesti, miksi rahat eivät meinaa riittää.

- Tietysti joskus se vain on niin, että asiat tuppaa toistumaan ja se kertoo siitä, että ihmisen elämä ei ole raiteillaan ja siinä yritämme auttaa. On myös niitä ihania tarinoita, että kuljetaan hetki vierellä ja sen jälkeen pärjää omillaan.

Pöyry toteaa, että diakonian avun piiriin tulee yleensä kaikista heikoimmassa asemassa olevia, syvimmissä kuiluissa kulkevia ihmisiä.

- Ihmisellä voi olla muovipussi mukana täynnä avaamattomia kirjeitä ja hän toteaa, ettei ole jaksanut avata niitä.

- Ihminen voi sanoa, että hänellä ei ole rahaa, hän ei tiedä mitä tehdä, eikä tiedä, minne mennä. Ihminen voi olla ihan hukassa.

- Jos saamme sieltä ihmisen nousemaan, olemme tosi onnellisia.

***

Lisää tietoa diakoniatyöstä: www.mikkelintuomiokirkkoseurakunta.fi -> Apua ja tukea -> Kun tarvitset tukea

2019-05-23 11:17:00.0