Seurakunta sai neljännen ympäristödiplominsa

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta on ensimmäisenä seurakuntana Suomessa saanut uusittua ympäristödiplominsa neljättä kertaa. Diplomin myönsi tiistaina 8.12. Kirkkohallituksen täysistunto.

Ekokuvitus_Aarne Ormio_L.jpg

Ympäristötyön edelläkävijä

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta sai neljännen ympäristödiplominsa kiittävin arvioin. Diplomi myönnettiin Kirkkohallituksen täysistunnossa 8. joulukuuta.

Ympäristön suojelu ja eettiset valinnat ovat ohjanneet seurakunnan päätöksentekoa vahvasti jo 1990-luvulta. Vuonna 1999 Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta oli mukana Ympäristödiplomin pilottihankkeessa.
     Sitoutuminen kestävään kehitykseen on ollut vahvaa, sillä uusimme Suomen seurakunnista ensimmäisenä diplomin neljättä kertaa. Seurakunnan ympäristötyötoimikunnan puheenjohtaja Osmo Luukkonen antaa tästä kiitoksen työntekijöille.
    - Ympäristötyöstä on tullut meille jo tapa. Vakiintuneet käytännöt ja koulutus tukevat hyvää työtä myös henkilöstön vaihtuessa.
    Seurakunnan ympäristötyö on vaikuttavia valintoja ja määrätietoista toimintaa, ei pikkuasioiden kanssa näpertelyä. Kirkkohallituksen myöntämän diplomin kriteerit ovat tiukat ja tavoitteelliset; todistus myönnetään seurakunnalle, joka on sitoutunut kehittämään toimintaansa jatkuvasti ympäristön kannalta paremmaksi.
    Erityistä kiitosta Mikkeli sai luomu- ja lähiruuan käytöstä, vahvasta ympäristökasvatuksesta sekä onnistuneesta kiinteistöstrategiasta.
    - Energiankulutuksesta saimme parhaat mahdolliset pisteet, mikä on tällä kiinteistömassalla huikea juttu. Susiniemen maalämpö, ympäristömerkityn sähkön käyttäminen ja led-lamppuihin siirtyminen ovat esimerkkejä, jotka selittävät alhaisen hiilijalanjälkemme, Luukkonen kertoo.
    Ratkaisut rakentamisessa, kunnostamisessa ja kiinteistöistä luopumisessa ovat puolestaan vaikuttaneet siihen, että sähkön, lämmön ja veden ominaiskulutus vähenee vuositasolla seurakunnassamme.

Kirkkohallituksen täysistunto myönsi ympäristödiplomin myös Hyvinkään, Pirkkalan, Jyväskylän, Siikaisten, Sastamalan ja Luumäen seurakunnille sekä Vantaan ja Kauniaisten seurakuntayhtymille.

Diplomiin kuuluva ympäristöohjelma sisältää tavoitteet muun muassa keittiölle, toimistoille, jätehuollolle ja hautausmaan hoidolle. Ympäristökasvatussuunnitelma sisältää puolestaan seurakuntien työaloja koskevat ympäristökasvatukselliset tavoitteet.

2015-12-08 15:05:08.0