Kirkon päättäjät valittiin

Kirkolliskokouksen ja hiippakuntavaltuustojen nelivuotinen toimikausi alkaa 1.5.2020

Mikkeli tuomiokirkko hiippakunta valtuusto kirkolliskokous

Mikkelin tuomiokirkko

Tiistaina 11.2. oli kirkollinen vaalipäivä. Hiippakunnittain valittiin uudet edustajat kirkolliskokoukseen ja uudet jäsenet hiippakuntavaltuustoihin. Mikkelin hiippakunnasta valittiin evenkelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokoukseen 4 pappia ja 8 maallikkoa. Mikkelin hiippakuntavaltuustoon valittiin 7 pappia ja 14 maallikkoa. Äänioikeutettuja olivat seurakuntien kirkkovaltuuston tai seurakuntaneuvoston jäsenet ja yhteisen kirkkovaltuuston jäsenet sekä hiippakunnan papit.

Kirkolliskokoukseen valittujen keski-ikä on 56,3 vuotta. Nuorin kirkolliskokousedustaja on 38-vuotias ja vanhin 71-vuotias. Valittujen sukupuolijakauma on tasainen, 7 naista ja 5 miestä. Uusia edustajia kirkolliskokoukseen tuli viisi. Uuden hiippakuntavaltuuston keski-ikä on 53,9 vuotta. Nuorin jäsen on 25-vuotias, vanhin 74-vuotias. Valituista peräti 16 on ensimmäistä kauttaan Mikkelin hiippakuntavaltuustossa. Kirkolliskokouksessa on kaikkiaan 64 maallikkoedustajaa ja 32 pappisedustajaa.

Kirkolliskokous päättää Suomen evankelis-luterilaisen kirkon oppia ja kirkon työtä koskevista keskeisistä linjauksista. Se päättää myös kirkon hallinnosta ja taloudesta. Hiippakuntavaltuuston tehtävänä on tukea ja edistää kirkon tehtävän toteutumista hiippakunnan seurakunnissa. Valtuuston kautta seurakunta voi lähettää aloitteen kirkolliskokouksen käsiteltäväksi.

Lisätietoja Mikkelin hiippakunnan netistä kohdasta ”päätöksentekoLinkki avautuu uudessa välilehdessä”.

Kirkolliskokoukseen

Mikkelistä kaudelle 1.5.2020 - 30.4.2024 maallikkoedustajiksi Hahtola Eeva-Riitta, Koskelo Aimo, Kuikka Seija, Kuisma Minni, Kämäräinen Ville, Loikkanen Olli, Pöyhönen Ilkka sekä Vänskä Vuokko. Pappisedustajiksi valittiin Juntunen Sammeli, Juuma Eija, Lehtinen Mirva ja Pylkkänen Sirkka.

Hiippakuntavaltuustoon

Mikkelistä Hasanen Juha, Ukkonen Hilveliisa, Pietarila Vuokko (Suomenniemi) ja Peura Eija.

2020-02-28 11:29:00.0