Kirkollisten toimitusten toimintaohjeita korona-aikana 1.6. alkaen

Lue täältä, miten toimitaan koronaikana ristiäisissä, häissä ja hautajaisissa seurakunnan tiloissa.

Ristiäiset poikkeustilan aikana

Koronavirusepidemian vuoksi ristiäisistä voidaan sopia puhelimitse tai sähköpostilla ma-pe klo 9-11 ja klo 12-14. Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherranvirasto on toistaiseksi suljettu. Yhteystiedot: puh. 0400 143 282, kirkkoherranvirasto.mikkeli@evl.fi

Ohjeet ristiäisiin epidemian aikana

31.5.2020 saakka osallistujamäärä ristiäisissä voi olla enintään 10 henkeä. Ristiäiset toimitetaan kirkkotilassa ottaen huomioon turvallisuusasiat.

1.6.2020 alkaen osallistujamäärä ristiäisissä voi olla yli 50 henkeä. Ristiäisten toimittaminen kirkkotiloissa jatkuu edelleen ottaen huomioon turvallisuusasiat.

Häät poikkeustilan aikana

Koronavirusepidemian vuoksi häistä voidaan sopia puhelimitse tai sähköpostilla ma-pe klo 9-11 ja klo 12-14. Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherranvirasto on toistaiseksi suljettu. Yhteystiedot: puh. 0400 143 282, kirkkoherranvirasto.mikkeli@evl.fi

Ohjeet häihin epidemian aikana:

1.6.2020 alkaen osallistujamäärä voi olla enintään 500 henkeä. Tämä on mahdollista edellyttäen, että tilaisuuksissa noudatetaan viranomaisten ohjeita tilaisuuksien turvallisesta järjestämisestä. Toimituksen jälkeen järjestettävät juhlat kodeissa tai muissa yksityistiloissa toteutettavat kirkolliset toimitukset ovat sen sijaan yksityistilaisuuksia. Niitä koskee näin ollen valtioneuvoston linjauksen mukainen 50 hengen enimmäisosallistujamäärä.

Hautajaiset poikkeustilan aikana

Seurakunnan työntekijät tukevat omaisia käytännön järjestelyissä. Kirkkoherranvirasto on koronavirusepidemiasta johtuen kiinni toistaiseksi ja asiointi tapahtuu pelkästään puhelimitse ja sähköpostilla ma-pe klo 9-11 ja klo 12-14. Hautapaikkaan ja hautaamiseen liittyvissä asioissa varaa palveluaika puh. 0400 143 281 tai 0400 143 280, kirkkoherranvirasto.mikkeli@evl.fi

Ohjeet hautajaisiin epidemian aikana:

31.5.2020 saakka siunaamistilaisuudet pidetään pieninä tilaisuuksina ja niihin voivat osallistua vain vainajan lähimmät omaiset. Yleislinjana on, että tilaisuudet ovat enintään 10 hengen tilaisuuksia. Arkkuhautauksissa siunaustilaisuus suositellaan pidettäväksi haudalla. Saattoväkeä pyydetään muistamaan turvallinen etäisyys tartuntojen ehkäisemiseksi.

1.6.2020 alkaen siunaustilaisuuksien osallistujamäärä nousee 50 henkeen. Enimmäismäärä on 500 henkeä. Siunaus on mahdollista järjestää kappelissa, kirkossa ja haudalla. Turvallisuusasiat otetaan huomioon kaikissa järjestelyissä. Haudalla tapahtuvassa siunauksessa arkku voidaan toimittaa seurakunnan toimesta etukäteen hautaan. Arkun kantajia seurakunta ei pysty järjestämään. Muistotilaisuuden järjestämisen mahdollisuudesta seurakunnan tiloissa linjataan myöhemmin toukokuun aikana.

2020-05-14 12:09:00.0