Kirkkoneuvoston kokous 2022

Neuvoston vuoden ensimmäinen kokoontuminen oli 25.1.2022

Mikkeli tuomiokirkkoseurakunta kirkkoneuvosto kokous päätökset

Mikkelin satama uinuu talviunta.

Kokouksen alussa metsäsuunnitelman esittelivät MHY Etelä-Savon metsäsuunnittelun erityisasiantuntija Juuso Riittinen ja  metsäasiantuntija Herkko Hämäläinen.

Metsäsuunnitelma 2022-2031

Uusi metsäsuunnitelma sisältää kaikki seurakunnan omistamat metsäkiinteistöt, joita on yhteensä 37. Metsätalousmaata 2432, metsämaata 2347, kitumaata 41,3 ja joutomaata 43,5 hehtaaria. Suojelualueita on noin 90 hehtaaria.

Uudistusaloja ja taimikoita on 13 %, nuoria kasvatusmetsiä 20 %, varttuneita kasvatusmetsiä 39 % ja uudistuskypsiä metsiä 28 % pinta-alasta. Kehitysluokkajakauma on erinomainen.

Suunnitelmakaudelle esitetyt hakkuut ovat keskimäärin noin 10 600 m3 vuodessa.  Vuosihakkuuesitys hehtaaria kohden on 4,1 m3 samalla kun arvioitu puuston kasvu hehtaarilla on 7,4 m3.

Arvioitu kantorahatulo on 4.370.000 €, n. 440.000 € vuodessa. Tähän vaikuttaa myyntihetkellä vallitseva hintataso. Arvioidut metsänhoitotöiden kustannukset ovat yhteensä 815.000 euroa. Metsäsuunnitelman mukainen arvioitu nettotulos tulojen ja kulujen jälkeen on noin 360.000 € vuodessa.

Tulostus- ja skannauspalvelut

Valittiin seurakunnan tulostus- ja skannauspalveluiden toimittajaksi 1.4.2022 lukien Marski Data Oy:n. Se oli ainoa tarjoaja ja täytti tarjoajalle ja tarjoukselle vaaditut kriteerit. Sopimuskausi on 4 vuotta + 1 optiovuosi.

Lämmitysjärjestelmien muutokset

Ruunanniemen urakassa järviputkisto poistetaan ja se korvataan riittävällä määrällä porakaivoja. Lämpöpumppu uusitaan iv-koneiden raitisilmasäleikköjen tilalle tulevat vesikiertoiset esilämmityspatterit. Keittiön ilmanvaihtoon asennetaan lämmön talteenotto.  Rakennusta pystytään jatkossa myös viilentämään, mikä parantaa käyttömukavuutta.

Anttolan seurakuntatalon öljylämmitys muutetaan maalämpöön.  Muutostyön johdosta kokonaisenergian kulutus ja hiilijalanjälki pienenevät. Toimittaja mlempiin urakoihin on JP-Yhtiöt Oy:.

Suomenniemen seurakuntatalon öljylämmityksen muuttamisen maalämpöön toteuttaa Talotekniikka Mikkeli Oy:n

Tehtävien täyttäminen

Erityisammattimiehen tehtävään otettiin Esa Ristolainen 14.3.2022 lukien.
Viestintäassistentin tehtävään valittiin Tuuli Kuosmanen 14.2.2022 lukien.
Määräaikaiseen kiinteistötyöntekijän työsuhteeseen 1.3.-5.6.2022,  Petri Kyllästisen.
Kirkkoneuvosto esittää tuomiokapitulille, että se antaa pastori Minna Ohlikselle
viranhoitomääräyksen 1.5.-31.7.2022 erityisalueena Ristiina.

Sateenkaarimessujen toteuttaminen

Mikkelissä on toivottu pitkään, että sateenkaarimessut kokoaisi osallistujia koko maakunnan alueelta. Sateenkaarimessuja on vietetty monissa muissa seurakunnissa vuosien ajan. Messut lisäisivät Mikkelin jumalanpalvelusten monimuotoisuutta ja niitä pidettäisiin syksyllä Pitäjänkirkossa tai Lähemäen seurakuntatalolla.

Neuvostossa ehdotettiin sateenkaarimessujen toteuttamista

Asiasta keskusteltiin pitkään ja perusteellisesti. Messuista tehtiin vastaehdotus, ettei hyväksytä sateenkaarimessujen järjestämistä. Asiasta äänestettiin.

Kirkkoneuvosto hyväksyi esityksen mukaan sateenkaarimessujen toteuttamisen äänin 8-5.

2022-01-26 12:13:00.0