Miten pääset ehdokkaaksi?

Ehdokkaaksi voit asettua liittymällä ehdokaslistalle, perustamalla oman valitsijayhdistyksen tai kertomalla vaalilautakunnan sihteerille kiinnostuksestasi toimia kirkon päättäjänä.

Vaaleihin laaditaan useammasta ehdokkaasta koostuvia ehdokaslistoja. Ehdokkaita voi asettaa valitsijayhdistys, johon kuuluu vähintään seurakunnan 10 äänioikeutettua jäsentä. Ehdokas ei voi olla oman seurakunnan viranhaltija tai työntekijä.

Liity seurakuntasi ehdokaslistalle

Kysy seurakuntasi ehdokaslistoista ja yhteyshenkilöistä vaalilautakunnan sihteeriltä tai nykyisiltä luottamushenkilöiltä ja etsi itsellesi sopiva lista. Monien listojen taustalla on herätysliike tai poliittinen puolue, usein myös jokin teema tai ajatusmaailma. Näitä voivat olla esimerkiksi kirkon uudistaminen, tasa-arvon edistäminen tai nuorten aseman vahvistaminen kirkossa. Selvitä valitsijayhdistyksen teemat ja tavoitteet ja varmista, että voit olla niiden takana.