Valitsijayhdistykset

Seurakuntavaaleissa asetutaan ehdolle valitsijayhdistyksen kautta. Yhdistys kerää listalleen ehdokkaita, joilla on yhteinen näkemys esim. kirkon uudistamisesta, tasa-arvon edistämisestä tai nuorten aseman vahvistamisesta kirkossa.

Listojen taustalla voi myös olla herätysliike, poliittinen puolue tai vaikkapa asuinalue. Tietoa seurakuntasi ehdokaslistoista saat kirkkoherranvirastosta tai nykyisiltä luottamushenkilöiltä.

Valitsijayhdistysten esittely ja keskustelupalsta seurakuntalaisille

Valitsijayhdistyksille ja ehdokkuutta harkitseville on avattu seurakuntavaalit.fi-sivustolla alue, jossa paikalliset valitsijayhdistykset voivat esittäytyä ja kertoa tavoitteistaan vaaleissa. Keskustelupalstalla voidaan lisäksi etsiä omalle listalle ehdokkaita tai ehdokas voi etsiä muita samanhenkisiä seurakuntalaisia perustaakseen oman valitsijayhdistyksen.

Valitsijayhdistyksestä tulee virallinen kun vaalilautakunta on hyväksynyt sen perustamisasiakirjat 17.9.

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan valitsijayhdistykset:

Mikkelin Keskustan seurakuntaväki

Toinen toistaan tarvitsee (TTT)

Koko Kansan Kirkko (KKK)

Kirkko keskelle ihmisen arkea (KKA)

Vanhat syntiveljet