Anttolan kirkon alttaritaulu

Anttolan kirkon alttaritauluun liittyvästä viimeisimmästä uudistuksesta vastasi akateemikko Alvar Aalto. Hänen vuonna 1926 suunnittelemassaan sisätilojen korjauksessa alttaritaulu korvattiin vanhalla, alkuperäisellä krusifiksilla (ristin päissä on neljän evankelistan eli Matteuksen, Johanneksen, Luukkaan ja Markuksen vertauskuvat) ja Aallon suunnittelemilla kynttiläasetelmilla. Alttarin yläpuolella ollut ikkuna peitettiin. Aalto perusteli näitä muutoksia uskonnollisilla tunnesyillä ja taiteellisilla vaikutteilla.

Ennen Aallon uudistusta kirkon sisustus oli toisenlainen. Anttolaan Juvalta siirretyn puukirkon, joka on otettu käyttöön vuonna 1871, mukana Anttolaan siirtyivät myös saarnatuoli ja alttariseinän krusifiksi. Ne ovat säilyneet 1660-luvulla rakennetusta Juvan vanhasta kirkosta. Krusifiksin sijaan Anttolan kirkon alttariseinää koristi aluksi Mikkelin maaseurakunnalta (vt. rukoushuonesaarnaaja H.J. Pastisen pyynnöstä) saatu kaksiosainen alttaritaulu. Mikkeliin Helsingin Ulrika Eleonoran kirkosta tulleen taulun aihe oli Maria Magdaleena Jeesuksen ristin juurella. Taulu on taitettu taiteharjaiseen kehykseen, vaikka se on alkuaan ollut pyöröpäätteinen.  Jeesuksen ja Maria Magdaleenan lisäksi alttaritaulussa on muita ihmishahmoja sekä enkelin päitä ja aurinko. Nykyisin tämä vanha öljyvärimaalaus on konservoituna sijoitettu seurakuntataloon, joka sijaitsee kirkon vieressä. Väliaikana taulua on säilytetty Alvar Aallon ohjeistuksen mukaan sakaristossa.

Vuonna 1914 entinen anttolalainen kauppias A. Valkonen lahjoitti merkkipäivänsä kunniaksi 1 500 markkaa uutta alttaritaulua varten, mutta taulua tai myös suunniteltua värikästä lasi-ikkunaa ei hankittu.

Lähteet: Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan esite Mikkelin kirkot.

Anttolan kirkon historiikki (moniste)  – Sinikka Jormalainen 1991.

Muut, lähdetiedoitta luetut monisteet.