Sairaalasielunhoito ja sururyhmät

Ihmismieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat: esimerkiksi läheisen menehtyminen, oma tai läheisen sairastuminen.

Tukea vaikeaan tilanteeseen voi saada seurakunnasta sairaalasielunhoidosta tai esimerkiksi sururyhmistä.

Sairaalasielunhoito

​​​​​​​Me sairaalapapit olemme Essoten potilaita, omaisia ja henkilökuntaa varten. Olemme Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan pappeja, kouluttautuneita tekemään työtämme sairaalassa.

Työmme on moniammatillista yhteistyötä. Yhteistyön tavoitteena on, että ihminen saa parhaan mahdollisen avun. Essoten henkilökunnan lisäksi teemme yhteistyötä esimerkiksi VIOLA – väkivallasta vapaaksi Ry:n, Mikkelin kriisikeskuksen ja Käpy Ry:n kanssa.

Työhömme kuuluu ihmisten tukeminen sairauden, kuoleman ja kriisin keskellä. Käymme henkilökohtaisia keskusteluja, luotsaamme vertaisryhmiä, kuljemme rinnalla saattohoidossa. Siunaamme hautaan, vihimme avioliittoon ja kastamme. Yksityisen ehtoollisen saa pyydettäessä.

Teemme työtämme maanantaista perjantaihin. Meidät tavoittaa parhaiten puhelimitse tai sähköpostilla.

Sairaalapappien yhteystiedotLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Ikkuna, josta heijastuu syksyinen maisema.

Sururyhmät

Sururyhmä on tarkoitettu sinulle, jonka läheisen kuolemasta on aikaa noin 3-12 kk. Ryhmässä voit käydä läpi menetykseen ja suruun liittyviä asioita ja tunteita, keskustella ja kuunnella, jakaa ajatuksia tai olla vain hiljaa. Toiminnan tarkoitus on välittää osanottajille lohdutusta ja rohkaisua.

Kevään 2024 sururyhmä

Ryhmästä voit tiedustella p. 0400 143 237.

Sururyhmistä yleisesti voit tiedustella:

Diakoni Kaisa Käräjämies-Reinilä p. 0400 143 237, kaisa.karajamies-reinila@evl.fi

Sairaalapastori Maija Haaparanta p. 0400 143 338

Muut tahot:

Käpy-Lapsikuolemaperheet ry:n keskustelutukea tuki@kapy.fi (www.kapy.fi).

Äkillisesti läheisensä menettäneiden vertaistukiryhmä ja Vertaistukiryhmä itsemurhan tehneiden läheisille tied. Mikkelin kriisikeskus p. 015 214 401.

Saimaan syöpäyhdistyksen ja Mikkelin kriisikeskuksen työikäisille suunnattu sururyhmä syöpään tai muuhun sairauteen kuolleiden läheisille. Tied. ja ilm. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi

Suomen mielenterveysseura ry:n nettisivuilta (www.mieli.fi > tukea ja apua > ryhmissä) löydät tietoa erilaisista vertaistukiryhmistä. Ryhmissä on jatkuva haku. Ryhmistä voi kysellä myös sähköpostilla ryhmätoiminnat@mieli.fi

Omaishoitajien tukeminen

Omaishoitajia tuetaan henkilökohtaisissa kohtaamisissa ja järjestämällä heille virkistystä. Kirkkopyhä on kerran vuodessa syksyisin ja leiripäivä joka toinen vuosi keväällä. Päivissä on tarjolla vertaistukea, asiatietoa sekä henkistä ja hengellistä virkistystä.

Omaishoitajille järjestävät ryhmätoimintaa ja neuvontaa myös Mikkelin seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry, sekä Mikkelin SPR.

Tiedustelut omaishoitaja-asioissa

Diakonian päivystyksestä p. 0400 143 250 ma ja pe klo 9-11.