Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta organisaationa

Seurakunnan päivittäistä työtä tai toisin sanoen hengellistä työtä johtaa kirkkoherra/tuomiorovasti ja hän toimii seurakuntatyön työalajohtajien sekä aluekappalaisten esimiehenä. Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntatyö toteutetaan työalapohjaisesti. Työaloja johtavat kirkkoherran alaisuudessa toimivat työalojen johtavat viranhaltijat.

Seurakuntatyössä on kuitenkin haluttu ottaa huomioon alueelliset eroavaisuudet ja vahvuudet, ja siksi työ tapahtuu kuuden alueseurakunnan puitteissa. Ne ovat Anttola, Haukivuori, Puumala, Ristiina, Ristimäki (kantakaupunki), Savilahti (kantakaupunkia ympäröivä maaseutu ja eräät lähiöt),  Suomenniemi.  Kussakin alueseurakunnassa on vähintään yksi työntekijä, kirkkoherran alaisuudessa toimiva aluekappalainen, jolla on tukenaan kirkkoneuvoston asettama alueneuvosto. Aluekappalaiset osallistuvat myös muuhun seurakuntatyöhön.

Kirkkoherran alaisuudessa toimivia seurakunnan työaloja ovat diakoniatyö, lähetystyö, musiikkityö, yleinen seurakuntatyö ja kasvatuksen työala, johon kuuluvat nuorisotyö ja varhaiskasvatus. Kirkkoherran alaisuudessa toimivat myös seurakuntapalvelut ja viestintäpalvelut. Perusseurakuntatyön lisäksi seurakunnassa on erityistyöalat (perheneuvonta, sairaalasielunhoito ja oppilaitos- ja kansainvälinen työ), joita johtaa diakonian ja erityistyöalojen johtaja.

Talousjohtaja johtaa seurakunnan hautaustoimea, kiinteistö- ja keittiötoimea sekä talous- ja henkilöstöhallintoa.

Organisaatiokaavio