Hautojen hoito

Harjun hautausmaa kesällä.

Tällä sivulla kerrotaan hautojen hoidosta Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnassa.

Haudanhoito

Hautaa hoitaa omainen, seurakunta tai joku muu kirkkolain määräysten mukaisesti. Haudan hoidosta vastaa hautaoikeuden haltija.

Haudanhoitosopimuksia kesälle 2024 tehdään aina 30.4.2024 asti numerossa 0400-143 287 maanantaista torstaihin aamupäivisin tai sähköisesti www.mikkelintuomiokirkkoseurakunta.fi /Info ja asiointi/Hautauspalvelut/Hautojen hoito -sivulla olevalla lomakkeella.

Puumalan seurakunnan hautausmaille (Vanha/Uusi hautausmaa sekä Honkaharju) teemme tällä hetkellä yhden sekä viiden vuoden hoitosopimuksia, kukkina joko mukulabegonia tai verenpisara.

Haudan hallinta-ajan on oltava voimassa hoitosopimusta vastaavan ajan.

Haudanhoitosopimus seurakunnan kanssa

Hautainhoitorahaston säännöt (pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Omaiset voivat sopia haudan hoitamisesta seurakunnan kanssa. Hautausmaiden hoidosta vastaa ns. hautainhoitorahasto. Hautainhoitorahasto on tarkoitettu vain hautojen hoitoon, joten se pidetään irrallaan seurakunnan muusta omaisuudesta. Haudan hoidosta voidaan tehdä joko kukaton hoito tai kesäkukkahoito/perennahoitosopimus. Muistomerkkien ja reunakivien hoito ei sisälly hoitosopimukseen.

Hoitomaksu määräytyy haudan leveyden mukaan ja samanaikaisesti yhdelle haudalle tehdään vain yksi hoitosopimus. Kukkien istutus aloitetaan 10.6. jälkeen ja kukat poistetaan syyskuun lopussa tai sääolosuhteista johtuen aikaisemmin, esim. hallan vuoksi. Perennat voidaan istuttaa jo aikaisemminkin.

Tutustu kesäkukkahoitoihinLinkki avautuu uudessa välilehdessäperennahoitoihinLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja kukattomaan hoitoon.

Haudanhoitosopimuksiin liittyviä asioita hoidetaan seurakuntapalveluissa, puh. 0400 143 287 ja haudanhoitoon liittyviä hauta-ja puistotoimessa puh. 0400 143 310.

Kukaton hoito

Vuodesta 2016 lähtien olemme tarjonneet hoitoihin uutena vaihtoehtona ekologista, kukatonta hoitoa. Kukaton hoito haudalla tarkoittaa, että seurakunta siimuroi muistomerkin ympäryksen ja huolehtii haudan siisteydestä. Haudalle ei saa istuttaa kukkia, mutta leikkokukkia voi tuoda. Kukattoman hoitosopimuksen voi tehdä yhden tai viiden vuoden ajalle.

Kesäkukkahoito

Kesäkukkahoitosopimuksen voi tehdä joko yhden tai viiden vuoden ajaksi. Vuosihoitosopimus on voimassa vuoden kerrallaan. Lasku lähetetään vuosittain ja laskun maksettuaan hauta on hautainhoitorahaston hoidossa. Kesäkukkahoitosopimus koskee vain hautainhoitorahastolta tilattuja kukkia, eikä omaisilla ole lupa istuttaa hoitohaudalle lisäkukkia. Pelkkää kasteluhoitoa ei ole saatavissa. Seurakunta päättää kukkien värin.

Haudan hoitoon kuuluu maanparannus eli kukkatilan multa käännetään ja osittain vaihdetaan. Kukkatilat lannoitetaan ja kalkitaan. Kukkien hoitoon sisältyy istutus, kastelu, kukkien nyppiminen ja kasvinsuojelu sekä kukkatilan syyskunnostus. Omaisten keväällä tuomat kukat esim. orvokit tai ruusut poistetaan haudoilta kukkatilan kunnostuksen yhteydessä. Muistomerkkiä ja kukkatilaa ympäröivä nurmi viimeistellään siimaleikkurilla, hiekka-alueet kitketään ja haravoidaan.

Perennahoito

Perennat ovat monivuotisia ruohovartisia koristekasveja. Pääsääntöisesti maanpäälliset osat lakastuvat talveksi ja jatkavat kasvua keväällä juurakkosilmuista.

Perennahoitosopimuksia tehdään 5 vuoden ajaksi . Omaiset voivat esittää väri- ja kokotoivomuksia. Seurakunta valitsee perennan kasvupaikan mukaan. Perennahoito on luonnonmukainen vaihtoehto haudan hoitoon, se on ympäristöystävällisempi ja lisää hautausmaiden monimuotoisuutta.

Perennahoitohaudalle ei voi tilata kesäkukkia eikä istuttaa omia kukkia. Perennahoitoon kuuluu maanparannus, perennojen jakaminen tarvittaessa, kukkatilojen lannoitus ja kalkitus. Hoitoon kuuluu myös perennojen istutus, kastelu ja siistiminen kasvukauden aikana. Muistomerkkiä ja kukkatilaa ympäröivä nurmi viimeistellään siimaleikkurilla, hiekka-alueet kitketään ja haravoidaan.

Ohjeeksi omaisille

Haudalla olevat kynttilälyhdyt ja hoitoa hankaloittavat koriste-esineet tulee omaisten toimesta poistaa kesän ajaksi. Haudoille ei saa istuttaa puita tai koristepensaita ilman puutarhurin lupaa.