Mikkelin seurakuntakeskus

Mikkelin seurakuntakeskus sisäpihalta päin kuvattuna kesällä. Pihassa lipputanko ja lippu liehuu.

Seurakunnan vaihde 0400 143 300

Rakennuksen historia

Mikkelin seurakuntakeskus sijaitsee tuomiokirkon puiston pohjoislaidalla Otto Mannisenkadun ja Savilahdenkadun kulmauksessa. Seurakuntakeskus muodostaa kerroksellisen rakennuskokonaisuuden, joka on rakentunut erivuosikymmenien aikana. Korkeassa ikkunattomassa päädyssä sijaitsee vuonna 1952 valmistunut keramiikkareliefi nimeltä "Vapahtaja kutsumassa kaikkia ihmisiä luokseen". Reliefin suunnitteli Arabian tehtaalla työskennellyt venäläissyntyinen Michael Schilkin. Talvisodan ilmapommituksessa tuhoutuneen seurakuntatalon tilalle alettiin rakentamaan uutta seurakuntataloa pappila- ja virastorakennuksen yhteyteen syksyllä 1949. Rakennuspiirustukset laati arkkitehti Martti Välikangas. Rakennusta laajennettiin seurakuntasalilla ja Vuonna 1964 valmistui seurakuntasalin käsittävä kolmikerroksinen siipirakennus Otto Mannisenkadun katulinjaa mukaillen. Vuonna 1989 Savilahdenkadun suuntainen entinen pappila- ja virastorakennus (rakennettu 1934) purettiin ja tilalle rakennettiin samankaltaisesti rakennusmassoiteltu seurakuntatalon siipirakennus. Suunnitelmat laati Suunnittelu ja valvonta Yrjö Brotkin ky. Seurakuntakeskus sijaitsee kaupunkirakenteellisesti keskeisellä paikalla lähellä tuomiokirkkoa. Vuosien 1951–1989 aikana rakennettu kohde on rakennusmassaltaan monimuotoinen. Arkkitehti Välikankaan suunnittelema korkea rakennusosa (1951) ja siipirakennus (1964) edustavat jälkifunktionalismia. Kohde on asemakaavalla suojeltu. Valtakunnallisesti arvokkaaseen kohteeseen liittyy maisemallisia ja rakennushistoriallisia arvoja.

Lähde:  Etelä-Savon kulttuuriperintötietokanta

Nykypäivä

Mikkelin seurakuntakeskus sijaitsee samalla puistoalueella Mikkelin tuomiokirkon kanssa. Kolmessa salissa voi järjestää erilaisia tilaisuuksia kastejuhlista kokouksiin.

Talossa on hissi. Kaikkiin saleihin on saatavilla av-välineet, jotka voi varata kirkkoherranvirastosta.

Tilassa on induktiosilmukka.

Ristimäkisali

Oivallinen kokouspaikka kun tarvitaan isoa luentosalia, istumapaikkoja on 140. Salissa on induktiosilmukka ja flyygeli.

Savilahti- ja Pirttiniemisalit

Sijaitsevat Ristimäkisalin yhteydessä 2. kerroksessa. Nämä salit muodostavat kokonaisuuden, johon 110 henkeä mahtuu hyvin ruokailemaan. Salit voidaan erottaa väliseinällä toisistaan, jolloin kumpaankin saliin mahtuu maksimissaan 60 henkilöä ruokailemaan. Pohjakartta (linkki vie pdf-tiedostoon). Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Seurakunnan pitopalvelu hoitaa kokous- ja koulutustarjoilupalvelut seurakuntakeskuksen Savilahti- ja Pirttiniemisaleissa. Tarjouspyynnöt  p. 0400 143 336, talvikki.haapaniemi@evl.fi

Tutustu saleihin tarkemmin täällä.

Aulakahvio

Sijaitsee seurakuntakeskuksen 1. kerroksessa (katutaso), josta on kaunis näköala Ristimäki-puistoon. Aulakahvio soveltuu hyvin pieniin kaste- ja muistotilaisuuksiin, tilaan mahtuu 40 henkilöä. Myös pienet kokoukset ja koulutustilaisuudet ruokailuineen onnistuvat hyvin tässä salissa. Pohjakartta ( linkki vie pdf-tiedostoon).Linkki avautuu uudessa välilehdessä Tutustu Aulakahvioon tarkemmin täällä.

Yläsali

Sijaitsee 3. kerroksessa, tilasta avautuu kaupunkinäkymä Savilahdenkadulle. Tiloihin mahtuu 60 henkilöä viettämään erilaisia juhlia tai kokous- ja koulutustilaisuuksia. Salissa on piano. Pohjakartta (linkki vie pdf-tiedostoon). Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tutustu Yläsaliin täällä.

Tuomiokirkon krypta

Tuomiokirkon alakerrassa on kodikas kryptan kahvio, jossa voi järjestää hyvin pienimuotoiset kasteet ja muistotilaisuudet. Tilat soveltuvat maksimissaan 25 hengelle.

Tarjoilujen järjestäminen seurakuntakeskuksessa

Aulakahvioon, Yläsaliin ja Kryptaan tarjoilut muistotilaisuuksiin hoitavat yksityiset pitopalveluyrittäjät catering-periaatteella. Pienimuotoissa kaste- ja perhejuhlissa voit myös itse hoitaa kahvitarjoilun näissä tiloissa. Kysy käyttöehtoja kirkkoherranvirastosta.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
wc wc

ti 19.3. klo 11.00 -12.00