Hautausmaat

Ajankohtaista

Ajankohtaista asiaa haudanhoidosta, lue lisää tästä pdf-tiedostosta. (Linkki avautuu uudessa ikkunassa)

Kuulutus hautaoikeuden menettämisestä 18.5.2021

Lue kuulutus tästä pdf-tiedostosta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Hautakynttilän metallikannen irroitus

Harjun, Rouhialan ja Kirkonmäen hautausmaiden metallikeräysastioihin on asennettu hautakynttilän metallikannen irrottamiseen tarkoitettu apuväline. Alla olevassa kuvassa näkyy, miten tämä toimii ja kuvan alta löytyy myös linkki videoon.

Henkilö laittaa hautakynttilän roskakoriin.

Katso video!

Ajankohtaista hautausmaiden jätteiden keräyksessä

Käydessämme haudalla sytytämme rakkaan ihmisen muistoksi kynttilän. Usein kynttilän suojana on muovikuori, joskus kynttilä on lasisuojuksella varustettu. Lasiseen suojukseen voimme vaihtaa ilman muovia olevan kynttilän ja säästää siten raaka-aineita, sekä pienentää aiheuttamaamme jätekuormaa.

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan Harjun, Rouhialan ja Vanhan Pohjoisen hautausmailla on siirrytty jätteiden keräyksessä MOLOK-syväkeräyssäiliöihin.  Rouhialan  molemmat jätepisteet ovat syväkeräyspisteitä. Harjun hautausmaalla on 6 syväkeräyspistettä. Vanhalla Pohjoisella hautausmaalla on 3 syväkeräyspistettä.

Kaikkien hautausmaiden keräyspisteillä kerätään sekajäte, maatuva jäte, metalli ja lasi.

Toivomme että hautausmaalla kävijät noudattavat lajittelu-ohjeita, olemmehan ympäristödiplomin saanut seurakunta.

Kuulutus hauta-oikeuden menettämisestä

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnen kirkkoneuvosto on julistanut hauta-oikeuden menetetyksi niiltä haudoilta, joita ei ole kunnostettu kehotuksesta huolimatta Suomenniemen hautausmaalla osastoilla 1-4, sekä antaa kehotuksen poistaa muistomerkki 63 haudalta kuuden kuukauden kuluessa 20.11.2020 mennessä, muutoin muistomerkki jää seurakunnalla.

Ote pöytäkirjasta Linkki avautuu uudessa välilehdessä(pdf)

Kuulutus Linkki avautuu uudessa välilehdessä(pdf)

Kuulutus hoitamattomien hautojen kunnostamisesta

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoneuvosto on päättänyt antaa kunnostuskehotuksen Harjun hautausmaan osastojen K2, K8 ja 3000, sekä Ristiinan hautausmaan osasto 9 ja 10 haudoille, joilla haudan hoitovelvollisuus on olennaisesti laiminlyöty.

OteLinkki avautuu uudessa välilehdessä (pdf)

KuulutusLinkki avautuu uudessa välilehdessä (pdf)

Hautausmaan toimisto

Harjun hautausmaa, Savilahdenkatu 38, 50100  Mikkeli