Raili Kontinen on ollut Puumalassa monessa mukana

Vapaaehtoistyössä ikä ei ole este, sillä auttaminen antaa enemmän kuin ottaa.

Raili Kontinen pyytää mielellään kalaa.

Raili Kontinen asuu Puumalan Niinisaaren kylässä, josta on matkaa kirkolle 10 kilometriä. Hän on toiminut vapaaehtoisena ystäväpalvelussa SPR:n ja seurakunnan kautta. Raili kävi muutaman henkilön luona kirkonkylässä, mutta tällä hetkellä hänellä ei ole ketään ystävää.

– Kirkkokuorossa olen laulanut noin 25 vuotta. On erittäin mukava laulaa yhdessä. Ystävyys kuorolaisiin on säilynyt, vaikka kuoro loppui noin 3–4 vuotta sitten. Kesällä pidetään yhteinen ruokailuhetki. Maria-kuorossa taas olen laulanut noin 30 vuotta. Tämä kuoro jatkaa vielä toimintaansa, Raili kertoo.

Tämän vuoden alussa Raili liittyi Toivoa naisille -piiriin. Myös Ystäväpirtti-kahvitoiminta on lähellä hänen sydäntään. Tämä toiminta on jatkunut useamman kymmenen vuotta. Alkuun oltiin auki kaksi kertaa viikossa, nyt enää kerran joka toinen viikko. Raili hakee myös 90-vuotiaan ystävän Kotiniemestä kahvilaan tapaamaan ystäviä ja tuttuja. Pirtissä on hyvä tunnelma: muistellaan vanhoja hyviä aikoja.

Puumalassa on myös kirkkoväärti-toimintaa ympäri vuoden. Jumalanpalvelus tehdään yhdessä niin, että tarvittaviin tehtäviin tekstien lukijoista kolehdin keräykseen löytyy tekijänsä.

Puumalassa muita toimijoita seurakunnan lisäksi ovat esimerkiksi Eläkeliitto, Martat ja Maatalousnaiset.

– Suosittelen vapaaehtoistoimintaa kaikille virkeille ihmisille, jotka haluavat ilahduttaa läheisiä. Ikä ei ole este. Toiminta vapaaehtoisena antaa enemmän kuin ottaa, Raili toteaa.

Teksti: Virpi Kontinen

Kuva: Raili Kontisen kotialbumi