Rippikoulu

Kuva: Kari Rossi

Rippikoulu eli ripari on tärkeä virstanpylväs matkalla kohti aikuisuutta. Siellä opetellaan yhdessä elämistä ja tutustutaan kirkkoomme. Rippikoulun voi käydä leiri-, päivä tai erityisrippikouluna. Seurakunnassamme pidetään säännöllisesti myös aikuisrippikoulua. Yhteisenä piirteenä kaikille rippikouluille on kolme sanaa: elämä, usko ja rukous.

Rippikoulu toteutetaan reilun puolen vuoden aikana ja sen laajuus on 80 tuntia. Siihen kuuluu erilaisia tapahtumia ja oman seurakunnan toimintaan osallistumista. Jos rippikouluun liittyy leirijakso, se on viikon mittainen.

Yleensä rippikoulu käydään sinä vuonna, kun täytetään 15 vuotta. Jos nuori on mennyt 6-vuotiaana kouluun, hän voi anoa mahdollisuutta käydä rippikoulu 14-vuotiaana samaan aikaan luokkakavereidensa kanssa.

Rippikoulun voi käydä, vaikka ei olisi kastettu. Jos haluaa osallistua konfirmaatioon, sitä ennen tapahtuu kaste. Jos henkilö on kastettu, mutta hän ei kuulu kirkkoon, on hänen liityttävä kirkkoon ennen konfirmaatiota. Rippikouluikäinen voi huoltajien luvalla liittyä kirkkoon, vaikka nämä eivät itse kirkkoon kuuluisikaan.

Jäikö rippikoulu käymättä?

Haluatko kummiksi tai kirkollisen vihkimisen? Ei hätää. Aikuisrippikoulu toteutetaan räätälöitynä, keskustelevana rippikouluna ja sen laajuus on 20 tuntia. Siihen voi liittyä tutustumista seurakuntaan ja sen tapahtumiin.

Lisätietoja

Tarkemmat tiedot alkavista rippikouluista saat ottamalla yhteyttä seuraaviin henkilöihin:

Minna Suihkonen

Nuorisotyönohjaaja