Alttaritaulu

Kun uusi kirkko Puumalaan valmistui, komeiden kaksoispylväiden kehystämä tila alttarin yläpuolella jäi vielä vuosikausiksi tyhjäksi. Vuonna 1848 päätettiin hankkia alttaritaulu taiteilija Berndt Godenhjelmiltä Pietarista. Aiheeksi haluttiin mieluiten ”Vapahtaja ristillä”. Alttaritauluprojekti jäi kuitenkin toteuttamatta tällä erää.

Alttaritaulun ”Kristus ristillä” lopulta maalasi ja lahjoitti Puumalassa syntynyt heinävetisen sahan hoitaja Johannes Luukkonen v. 1878. Jouluna 1878 taulu asetettiin näytille alttarilaitteeseen ja kirkonkokoukselta tiedusteltiin, halusiko seurakunta ottaa vastaan Ristiinnaulittua esittävän taulun. Seurakunta suostui lahjoitukseen kiitollisena.

Johannes Luukkonen harrasti maalaustaidetta monipuolisesti. Koska hän oli harras uskovainen, hän itse maalasi pääsiassa uskonnollisia aiheita ja suurmiesten kuvia. Puumalan kirkon alttaritaulun hän maalasi karuksi, kun vertaa sitä esimerkiksi 1800-luvun uskonnollisessa kuvastossa tavallisiin barokkihenkisiin näyttämöasetelmiin. Mallia hän silti oli ottanut esimerkiksi vanhoista alankomaalaisista kuparipiirroksista periytyvistä aiheen käsittelyistä.

Luukkonen lienee saanut alttaritaulunsa maalaamiseen ohjausta ja avustusta ystävältään, taiteilija Fridolf Weurlanderilta.

Luukkosen tekemä alttaritaulu kehyksineen kunnostettiin vuoden 2006 peruskorjauksen yhteydessä.

Lähteet: Puumalan kirkon esite, Lukkari-verkkosivut ja kirja Puumalan kaksoisristikirkko (Eeva Maija Viljo 2015).