Alttaritaulu, seinäasetelmat ja taulut

Suomenniemen kirkon nykyinen alttaritaulu on nimeltään Jeesus siunaa lapsia. Sen on maalannut kuvataiteilija Hannes Malin vaimonsa Kyllikin kanssa vuonna 1924.  Taulussa kansaa on kokoontunut katsomaan Jeesuksen toimintaa. Taulu on vaaleasävyinen, alaosastaan suora ja yläosastaan kaareva. Maalaus on tehty kalkkirappaukselle. Malin lienee ollut tuolloisen kirkkoherra Juho Silvennoisen vaimon veli, joten maalaustyö on suoritettu sukulaisvierailujen yhteydessä minimikustannuksin.

Nykyistä alttaritaulua edelsi ensinnäkin vuonna 1899 maalattu Jeesus kahden enkelin keskellä. Sen maalasi lappeenrantalainen maalarimestari A. Niemi ison ristin tilalle. Seuraavan väliaikaisen alttaritaulun aiheesta Siunaava Kristus maalasi kirkkoherra Kustaa Mortimer Martinin rouva Edith Martin. Sekä Niemen että Martinin taulut ovat tuntemattomalla tavalla kadonneet.

Vanhassa, edellisessä Suomenniemen kirkossa ei ollut lainkaan alttaritaulua, vaan sen sijalla oli pieni krusifiksi eli ristiinnaulitun kuva.

Suomenniemen kirkossa on myös kaksi seinäasetelmaa, Ajan aallot ja Soli Deo gloria, joiden muodostamisessa on käytetty vanhoja urkupillejä. Urkupillireliefit ovat Tyyne Nirkko-Leskelän.

Sama tekijä on maalannut kirkkoon myös kaksi taulua. Toisessa tietäjät itäisiltä mailta ovat saapuneet kumartamaan Jeesus-lasta ja toisessa Jeesus on ristillä.

Lähde: Suomenniemi 1689–1989 ajan aalloilla – Tyyne Nirkko-Leskelä 1989.