Kuvabanneri, jossa vihille saapuva pari ja teksti: Häiden järjestäminen Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnassa.

Häät

”Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä.” (1. Kor. 13:4)

Avioliitto on yhdessä kasvamista sekä aurinkoisina että pilvisempinäkin päivinä. Kirkollinen vihkiminen on pyhä toimitus, jossa pyydetään liitolle Jumalan siunausta. Juhlahetki voi olla pienimuotoinen tilaisuus, jossa on papin ja vihkiparin lisäksi kaksi todistajaa tai läsnä voi olla koko suku ja ystävät. Mikkelin tuomiokirkossa järjestetään myös kerran vuodessa keväisin Helposti naimisiin- tapahtuma, josta voi kysyä tarkemmin tietoa seurakuntapalveluista.

Vihkipaikasta, -ajasta, papista ja kanttorista sovitaan seurakuntapalveluiden kanssa, p. 0400 143 282. Seurakuntapalvelut palvelevat ti-to klo 9-14, puhelimitse ma-pe 9-14.

Jos vihkimiseen on pidempi aika, papin ja kanttorin nimi voidaan ilmoittaa vasta lähempänä toimitusta. Vihkitoimitusta edeltää avioliiton esteiden tutkinta, jonka hoitaa Kouvolan aluekeskusrekisteri. Esteiden tutkinnan voi laittaa vireille sähköisessä asiointipalvelussaLinkki avautuu uudessa välilehdessä (linkki aukeaa uuteen välilehteen). Lisää esteidentutkinnasta voi kysyä p. 040 849 2611 tai 040 7140 554.

Kirkollinen vihkiminen on luonteeltaan seurakunnan jumalanpalvelus, joka etenee papin johdolla. Toimituksessa käytetään siihen sopivaa musiikkia. Vihkipari sopii kanttorin kanssa häämusiikista etukäteen. Tutustu häämusiikkiin naimisiinkirkossa.fi -sivustolla Linkki avautuu uudessa välilehdessä(linkki aukeaa uuteen välilehteen).

Tietoa uudesta etu- ja sukunimilaista, joka astui voimaan 1.1.2019Linkki avautuu uudessa välilehdessä (Linkki vie valtioneuvoston sivustolle ja aukeaa uuteen välilehteen)

naimisiinkirkossa.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä (Linkki vie valtioneuvoston sivustolle ja aukeaa uuteen välilehteen)

Mies ja nainen alttarilla polvistuneena. Pappi pitelee sormusta.

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku