Toimitusten musiikki

Musiikilla on tärkeä tehtävä kirkollisissa toimituksissa. Kasteissa, häissä tai hautajaisissa sillä voidaan ilmentää toimituksen luonnetta ja kristillistä uskoa.

Toimitusten musiikin valinnassa tulee ottaa huomioon niiden jumalanpalvelusluonne. Seurakunnassa toimitusten musiikista vastaa kanttori. Toivottavaa on, että tilaisuuksien virsistä ja muusta musiikista neuvotellaan etukäteen toimittavan papin tai kanttorin kanssa.

Urkumusiikkia soitetaan yleensä häissä ja hautajaisissa ainakin alku- ja loppusoittoina. Tämän lisäksi urkumusiikkia voi olla muuallakin toimituksen kuluessa. Muu soitinmusiikki sekä lauluesitykset tuovat usein oman arvokkaan lisänsä toimitukseen. Myös virsillä on tärkeä tehtävä kaikissa toimituksissa.

Kasteen musiikki

Virret kuuluvat kastejuhlaan. Tilaisuus aloitetaan ja päätetään virrellä.  Virsien lisäksi tilaisuudessa voi olla myös muuta musiikkia, joka on sisältöön ja jumalanpalvelusluonteeseen sopivaa. Virsistä ja musiikista sovitaan kastavan papin tai kanttorin kanssa.

Kastetoimituksissa suosittuja virsiä löytyy virsikirjan osastosta Pyhä kaste (virret 214-219) ja Lapset (490-503). Myös osastosta Koti ja perhe (464-471) voi löytyä sopivia virsiä. Virsikirjan uusimman  painoksen liiteosasta löytyy tuttujen virsien sävelmiin laadittuja kastelauluja (806-810). Kastetoimituksen virren voi valita myös kirkkovuoden ajankohdan virsistä. Usein kastetilaisuudessa lauletaan tuttuja virsiä, kuten "Ystävä sä lapsien" (492) tai "Mä silmät luon ylös taivaaseen" (490).

Virsiin voit tutustua täällä: VirsikirjaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Vihkimisen musiikki

Esimerkkejä häiden alku- ja loppusoitoiksi

Clarke, Jeremiah: Trumpet Voluntary
Elgar, Edward: Land of Hope and Glory
Hakanpää, Marko: Trumpettisävelmä
Händel, G. F.: Hornpipe Vesimusiikki-sarjasta
Händel, G. F.: Saban kuningattaren saapuminen
Kuula, Toivo: Häämarssi
Melartin, Erkki: Juhlamarssi näytelmästä Prinsessa RuusunenLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Mendelssohn-Bartholdy, Felix: Marssi näytelmästä Kesäyön unelma
Pachelbel, Johann: Canon in D
Wagner, Richard: Häämarssi oopperasta Lohengrin

Bach, J. S.:

- Preludi Es-duuri
- Jesus bleibet meine Freude
- Preludi C-duuri
- Preludi F-duuri

Häävirsiä

Sopivia virsiä löytyy virsikirjasta mm. seuraavista osastoista:

Avioliitto: virret 238 – 241
Koti ja perhe: virret 464 – 471
Kiitos ja ylistys: esim. 332 Herraa hyvää kiittäkää
Jumalan luomistyö: esim. 462 Soi kunniaksi Luojan
Vuodenajat: 571 Jo joutui armas aika

Virsiin voi tutustua täällä: VirsikirjaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Uusimmissa virsikirjoissa on jumalanpalvelusliitteessä avioliiton solmimiseen liittyviä lauluja, numerot 816 – 824. Ne sopivat joko yhteisesti laulettaviksi virsiksi tai yksinlauluna esitettäviksi.

Hautajaisten musiikki

Siunaustilaisuus alkaa ja päättyy yleensä urkumusiikilla. Tilaisuudessa lauletaan yleensä kaksi virttä. Lisäksi siunaustilaisuudessa voi olla laulu-/soittoesitys. Kanttorit auttavat mielellään siunaustilaisuuksien musiikkivalinnoissa. Alempana on esimerkkejä joistakin tavanomaisista toiveista, mutta kanttoreilla on aina ehdottaa myös muita, harvemmin käytettyjä teoksia ja lauluja.

Urkumusiikki

Albinoni, T.: Adagio
Bach, J. S.: Air
Händel, G. F.: Largo